DSpace@İnönü

Öğretmenlerin müdürlerine duydukları güven ve kronizm algıları arasındaki ilişki

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Özer, Niyazi
dc.contributor.author Çağlayan, Zeynep Asya
dc.date.accessioned 2019-05-06T13:18:55Z
dc.date.available 2019-05-06T13:18:55Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Özer, N. Çağlayan, Z.A. (2016). Öğretmenlerin müdürlerine duydukları güven ve kronizm algıları arasındaki ilişki. Cilt:3 sayı:2. 16-27 ss. tr_TR
dc.identifier.uri https://dergipark.org.tr/inujgse/issue/27482/293090
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/10265
dc.description.abstract Amaç: Bu araştırma ile öncelikli olarak öğretmenlerin kronizm algıları ve müdürlere güven düzeylerinin belirlenmesi, daha sonra ise bu iki değişkenin bağımsız değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı ve aralarındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Araştırmaya 2015-2016 eğitim öğretim yılında Malatya ili Darende ilçe merkezinde görev yapan toplam 255 öğretmen katılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlere “Çok Amaçlı T Ölçeği” ve “Algılanan Örgütsel Kronizm Ölçeği” uygulanmıştır. Bulgular: Bağımsız değişkenler açısından yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin kronizm algıları ve müdürlere güven düzeylerinin cinsiyet, sendika üyeliği ve okul türü değişkenlerine göre anlamlı şekilde farklılaştığı belirlenmiştir. Bulgular kadın öğretmenlerle karşılaştırıldığında erkek öğretmenlerin okul müdürlerine daha fazla güvendiklerini, sendika üyesi olmayan öğretmenlerin okul müdürlerini daha kayırmacı olarak algıladıklarını, ortaokul ve lise kademelerindeki öğretmenlerin okul müdürlerine daha az güvendikleri ve okul müdürlerini daha kayırmacı algıladıklarını göstermiştir. Algılanan kronizm düzeyinin, müdürlere duyulan güveni anlamlı şekilde yordayıp yordamadığını belirlemek amacıyla yapılan regresyon analizi sonucunda, kronizm algısının müdüre duyulan güvene ilişkin toplam varyansın yaklaşık %70’ini açıkladığı belirlenmiştir. Sonuçlar ve Öneriler: Araştırma bulgularından hareketle müdürlerin kayırmacı davranışlarının, okul müdürleri ile öğretmenler arasındaki güven dayalı ilişkilerin niteliğini önemli ölçüde etkilediği söylenebilir. Bu bağlamda öğretmenlerinin okulda etkili ve verimli olmasını isteyen okul müdürlerinin, okul çalışanları arasında ayrım yapmamaları, öğretmenlerle güvene dayalı ilişkiler geliştirmelerini engelleyecek kayırmacı tutum ve davranışlardan uzak durmaları önerilebilir. tr_TR
dc.description.abstract Purpose: The purpose of this research is firstly to determine teachers’ perceived level of cronyism and trust in principal. It was, also, aimed to determine whether perceived level of cronyism and trust in principal differ according to the research variables. Finally, it was aimed to explore the relationship between perceived level of cronyism and trust in principal. Design & Methodology: Participants of the study was 255 teachers working in city center of Darende-Malatya through 2015-2016 semester. “Omnibus T Scale” and “Perceived Organizational Cronyism Scale” were conducted to the participating teachers. Findings: As a result of the analysis, it was determined that teachers’ perceptions on cronyism and trust in principal differ significantly in terms of gender, union membership and school type variables. The findings showed that compared to female teachers, male teachers trust in their principals more. Besides, teachers working in kindergartens & primary schools trust in their principals more compared to the secondary and high school teachers. Teachers who are member of teachers’ union and teachers working in kindergartens & primary schools have lower levels of cronyism. Regression analysis results showed that teachers’ perceived cronyism scores explained about 70 % of the total variance of trust in their principal. Implications & Suggestions: Based on the research results it can be said that trust-based relationships between school principals and teachers are significantly influenced by favoritism of principals. In this context, it may be suggested that school principals who want their teachers to be effective and efficient at school should not discriminate among school staff, and avoid the favorable attitudes and behaviors that would prevent them from developing trust-based relationships with teachers. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Principal-teacher relationships tr_TR
dc.subject Teachers tr_TR
dc.subject Trust in principal tr_TR
dc.subject Cronyism tr_TR
dc.subject Müdür- öğretmen ilişkileri tr_TR
dc.subject Öğretmenler tr_TR
dc.subject Müdüre güven tr_TR
dc.subject Kronizm tr_TR
dc.title Öğretmenlerin müdürlerine duydukları güven ve kronizm algıları arasındaki ilişki tr_TR
dc.title.alternative Relationship between teachers’ trust in principal and perceived cronyism tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi tr_TR
dc.identifier.volume 3 tr_TR
dc.identifier.issue 5 tr_TR
dc.identifier.startpage 16 tr_TR
dc.identifier.endpage 27 tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster