DSpace@İnönü

Avrupa Birliği ülkelerinde ve Türkiye'de öğretmen yetiştirme sistemlerinin karşılaştırılması

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Şahin, Münir
dc.date.accessioned 2019-05-10T07:56:40Z
dc.date.available 2019-05-10T07:56:40Z
dc.date.issued 2006
dc.identifier.citation Şahin, M. (2006). Avrupa Birliği ülkelerinde ve Türkiye'de öğretmen yetiştirme sistemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmış Yüksek lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya. tr_TR
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/10584
dc.description.abstract Bu araştırmada, Avrupa Birliği Ülkelerinde ve Türkiye'de öğretmen yetiştirme sisteminin irdelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, Avrupa Birliği Ülkelerinden Almanya, Belçika, Fransa, Hollanda, İngiltere (Galler, Kuzey İrlanda), İspanya, İsveç, İtalya, Polonya ve Yunanistan ile Türkiye'de okulöncesi, ilköğretim ve ortaöğretime öğretmen yetiştirme sistemleri varolduğu biçimiyle ele alınmıştır. Bu yönüyle çalışma, betimsel bir araştırmadır. Araştırmada elde edilen bulguların bazıları şunlardır: 1. Almanya, Belçika, Hollanda, İsveç, İtalya, Polonya, Yunanistan'da okulöncesi ve ilköğretim öğretmenliği yükseköğretim kurumlarında lisans düzeyinde verilirken; İspanya'da okulöncesi öğretmenlerinin bu alanda yüksek lisans yapmaları, ilköğretim öğretmenlerinin ise lisans düzeyinde eğitim almaları zorunludur. 2. Ortaöğretim öğretmenliği eğitimi ise Hollanda, İsveç ve İtalya'da yüksek lisans düzeyinde, Polonya'da lisans düzeyinde verilir. İngiltere (Galler ve Kuzey İrlanda)'de öğretmenlik eğitimi lisans ve yüksek lisans düzeyinde verilir. Eş zamanlı lisans öğrencileri 3 yıl boyunca 24 veya 4 yıl boyunca 32 hafta eğitim alırlar. Yüksek lisans eğitiminde ilkokul öğretmenliği için adaylar 18, ortaöğretim öğretmenliği içinse 24 hafta eğitim alırlar. 3. İtalya'da okulöncesi ve ilköğretim öğretmenliği iki yıl ortak derslerden ve iki yıl okulöncesi veya ilköğretim öğretmenliği alanında eğitimle 4 yıllık eğitimi gerektirir. 4. Almanya, Belçika Hollanda, İngiltere, İspanya'da öğretmenlik eğitiminden eşzamanlı ve ardıl eğitim modellerinden her ikisi de uygulanır. İsveç, İtalya, Polonya ve Yunanistan'da ise öğretmenlik eğitiminde en fazla eş zamanlı eğitim modeli uygulanır. 5. Belçika, İngiltere ve Polonya'da öğretmenlik eğitimi veren kuruluşlar adayların öğretmenlik eğitimine uygun olup olmadıklarını mülakat veya görüşme yoluyla belirlemeye çalışırlar. 6. İngiltere'de öğretmenlik eğitimi programlarına giriş için adayların fiziksel ve zihinsel olarak öğretmenliğe uygun olmaları şartı vardır. Öğretmenlik mesleği dersleri veren kurumlar, adayların çocuk ve gençlerle öğretmen olarak görev yapmalarına engel olacak ve göreve atanmalarını engelleyecek bir suç geçmişlerinin olup olmadığını araştırmak zorundadır. 7. Fransa, İtalya, Polonya ve Yunanistan'da öğretmenlik eğitimi müfredatının genel içeriğini Milli Eğitim Bakanlığı belirler. 8. İngiltere'de kaliteli öğretmen statüsüne erişmek için, adayların; mesleki değerler ve uygulama ve öğretim yaptıkları alanda yeterli bilgi ve becerilere sahip olmaları gerekir. 9. Belçika, Fransa, Hollanda, İngiltere, İsveç, İspanya, İtalya, Polonya ve Yunanistan'da öğretmenlik eğitimi alan adayların değerlendirilmeleri dersi veren öğretim elamanı tarafından değişik şekillerde gerçekleştirilen sınavlarla yapılır. Dersleri ve uygulama eğitimlerini başarılı bir şekilde tamamlamadan adayların öğretmenlik yapması mümkün değildir. Ayrıca İngiltere'de öğretmenlik eğitimi alan adaylara güçlü ve zayıf oldukları yönlerin belirtildiği Mesleğe Giriş Profili Belgesi verilir. 10. Polonya'da öğrencilerin mezun olabilmeleri için diploma sınavına girmeleri ve mezuniyet tezi yazıp savunmaları gerekir. 11. Almanya'da bütün öğretmenlerin hizmet içi eğitim almaları şarttır. Almanya, Belçika, Fransa, Polonya ve Yunanistan'da eğitimden sorumlu bakanlık ve hükümet, hizmet içi eğitim kurslarının içeriğini ve koşullarını oluşturmakla sorumludur. 12. Almanya, Belçika, Fransa, Hollanda, İngiltere, İspanya, İtalya ve Yunanistan'da hizmet içi eğitim kurslarına katılma, öğretmenler için mesleki bir unvan ve maaş bakımından bir etkiye sahip değildir. Ama düzenli olarak hizmet içi eğitime katılmış olmak okul müdürlüğü gibi yüksek mevkiler için yapılan başvurularda pozitif bir izlenim verir. 13. İsveç'te hizmet içi eğitim kurslarına katılan öğretmenlerin gelişimleri okul müdürü tarafından onaylanırsa maaşlarında artış olabilir ve bir üst kademede öğretim yapma olanağı bulabilirler. 14. Belçika ve İspanya'da hizmet içi eğitim kurs ve faaliyetlerine katılım gönüllülük temeline dayanır ve özellikle bulunduğu pozisyon için yeterli görülmeyen elamanların geliştirilmesine yönelik olarak verilir. İtalya ve İspanya'da ise hizmet içi eğitim faaliyetlerine katılmak hem bir hak, hem de bir görevdir. Türkiye'de 15. Öğretmenlik eğitimi bütünüyle Yükseköğretim Kurumunun sorumluluğundadır ve üniversitelerin fakülteleri bünyesindeki bölümler aracılığıyla verilir. 16. Öğretmenlik eğitiminde üniversiteler, düzeye ve alana göre farklılaşan öğretmenlik meslek bilgisi ve alan bilgisi derslerinden oluşan, zorunlu ve seçmeli derslerinde olduğu ortak bir müfredat programı uygularlar. 17. Yükseköğretim eğitimine kabul koşulları, öğretmenlik eğitimine girebilmek için gerekli koşullar ile aynıdır. Beden Eğitimi, Müzik, Resim gibi özel yetenek gerektiren alanlarda, adayların, ÖSS'den almış oldukları puanların yanında üniversitelerin kendi bünyelerinde yapmış oldukların özel yetenek sınavında da başarılı olmaları gerekir. tr_TR
dc.description.abstract The goal of this study is to examine the teacher training systems of European Union Countries and Turkey To achieve this goal, preschool, primary school and secondary school teacher training systems of European Union Countries (Germany, Belgium, France, Holland, England (Wales and North Ireland), Spain, Italy, Poland and Greece) and Turkey has been studied as it exists in these countries. From this point of view, this is a descriptive study. Some of the findings of the study are; 1. Preschool and primary school teacher training education in Germany, Belgium, Holland, Sweden, Italy, Poland and Greece are given in four-year university education. However, in Spain in order to be preschool teacher, one must have master degree in preschool teacher training field, and for the primary school teachers four-year university education is an obligation. 2. In Holland, Sweden and Italy students must have Master?s degree to be a secondary school teacher, but four-year university education is enough in Poland. In England, teacher training is possible both through four-year university education and Master?s degree. Students in concurrent university education take 3 years 24 weeks or 4 years 32 weeks of training. Students have to take 18 weeks post graduate courses to teach in primary schools, 24 weeks to teach in secondary schools. 3. Pre-primary and primary school teacher training courses are taken in four years: a common two-year period and two years of study in the branches of pre-primary teacher training and primary school teacher training. 4. Both concurrent and consecutive teacher training models are used in Germany, Belgium, Holland, England and Spain. Mostly concurrent teacher training model is used in Sweden, Italy, Poland and Greece. 5. Some of the teacher taining institutions in Belgium, England and Poland interview the candidates to decide whether they are suitable for teaching profession or not. 6. In England, candidates must be physically and mentally appropriate to be admitted to teacher training courses. The institutions providing teacher training courses have to search whether candidates are fit and proper to be employed as teachers and have no misconduct related to children. 7. Ministry of National Education decides the general content of teacher training curriculum in France, Italy, Poland and Greece. 8. To reach qualified teacher status in England, candidates must have professional values and practice, enough knowledge and skills in the field that they teach. 9. Students are evaluated by exams in different ways decided by the course teacher in Belgium, France, Holland, England, Sweden, Spain, Italy, Poland and Greece. It is impossible for a candidate to be employed as a teacher without successfully completing the courses and practice training. Also, a Career Entry Profile, showing the strong and week sides of a candidate, is given in England. 10. Students have to write a graduation thesis and defend it in order to graduate in Poland. 11. In-service training is obligatory for all teachers in Germany. In Germany, Belgium, France, Poland and Grece, the ministry of education is responsible from the content and conditions of in-service training. 12. Attending in-service teacher training courses have no effect in bringing a professional title or increase in the salaries of teacehers in Germany, Belgium, France, Holland, England, Spain, Italy and Greece. But, regular attendance to in- service teacher training courses gives a positive effect in appointments to higher positions as school management. 13. In Sweden, If the progress of teachers attending to in-service teacher training courses admitted by the school administration, teacher may have an increase in their salaries and have the opportunity to teach at a higher level. 14. In Belgium and Spain, attendance to in-service teacher training courses is not obligatory, and the courses are given to improve those who are not sufficient fort he positions that they hold. In Turkey 15. Higher Education Institution is responsible for teacher training and the education is provided by the departments in the faculties of universities. 16. In teacher training, all universities use a common curriculum, differing according to level and branch and including compulsory and optional courses together with the courses related to teaching profession and branch. 17. Admission requirements to teacher training programs are the same with the admission requirements to higher education. In branches requiring special skills as physical education, music, fine arts, students have to also pass an aptitude test after passing the Student Selection Exam to higher education. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Eğitim ve Öğretim tr_TR
dc.subject Education and Training tr_TR
dc.title Avrupa Birliği ülkelerinde ve Türkiye'de öğretmen yetiştirme sistemlerinin karşılaştırılması tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi tr_TR
dc.identifier.issue 0 tr_TR
dc.identifier.startpage 1 tr_TR
dc.identifier.endpage 243 tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster