DSpace@İnönü

Etkili okul ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Abdurrezzak, Seyfettin
dc.contributor.author Uğurlu, Celal Teyyar
dc.date.accessioned 2019-05-15T12:13:41Z
dc.date.available 2019-05-15T12:13:41Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Abdurrezzak, S. Uğurlu, C.T. (2019). Etkili okul ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Cilt:20 Sayı:1, 69-82 ss. tr_TR
dc.identifier.uri https://dergipark.org.tr/inuefd/issue/43648/359588
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/10975
dc.description.abstract Bu çalışmada okul etkililiğini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizi çalışmaları yapılmıştır. Araştırmanın geçerliğini belirlemek amacıyla açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi; güvenirliğini kestirmek amacıyla Cronbach’s Alpha iç tutarlılık katsayısı hesaplanmıştır. Verilerin istatistiki işlemlerinde SPSS 18.00 ve LISREL 8.7 paket programları kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim öğretim yılında Erzincan ili merkez ilçesindeki toplam 33 ortaokulda görevli öğretmenlerin tamamı oluşturmuştur. Kapsam geçerliği uzman görüşüyle sağlanan taslak ölçek, açımlayıcı faktör analizi çalışması için 239 öğretmene uygulanmış ve analiz sonucunda açıklanan toplam varyans %66.27 olarak tespit edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi aynı evrenden alınan 377 öğretmen üzerinden yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda ölçeğin kabul edilebilir uyum değerleri verdiği görülmüş (x²/sd (817.72/421=1.94, RMSEA=0.05, GIF=0.88, AGFI=0.86, RMR=0.084, CFI=0.98, NNFI=0.98) ve beş faktörlü bir yapıya sahip olduğu doğrulanmıştır. Ölçekte yer alan alt boyutlar “yönetici”, “öğretmenler”, “okul ortamı ve eğitim süreci”, “öğrenciler” ve “okul çevresi ve veliler” şeklinde adlandırılmıştır. Güvenirlik analizinde ölçeğin Cronbach’s Alpha değeri 0.95 olarak hesaplanmıştır. Analiz sonuçları, Etkili Okul Ölçeği’nin 5 boyut ve 31 maddeden oluşan geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ortaya koymaktadır. tr_TR
dc.description.abstract In this study, it is aimed to develop valid and reliable measurement tool for determining effectiveness of school. For this purpose, analysis is made on the validity and reliability of this scale. It is calculated that exploratory and confirmatory factor analysis for validity of research as well as it is calculated that internal consistency of Cronbach’s Alpha for reliability of research. It is benefited from SPSS 18.00 and LISREL 8.7 of package program in statistical operations of data. The study group consisted of all the teachers working in 33 secondary schools in Erzincan city center in 2014-2015 academic year. The exploratory factor analysis was applied to a total of 239 teachers. As a result of the analysis, the variance was determined as 66.27%. At the end of the analysis, to 377 teachers from the same sample were applied to confirmatory factor analysis. As a result of the analysis, the scale has been acceptable fit values (x² / sd (817.72 / 421 = 1.94, RMSEA = 0.05, GIF = 0.88, AGFI = 0.86, RMR = 0.084, CFI = 0.98, NNFI = 0.98) and have been confirmed five factors structures. At the end of the study, the sub-dimensions were classified as principals, teachers, school environment, education process, students, school environment and parents. In the reliability analysis, the Cronbach’s Alpha rate was determined to be 0.95. In conclusion, an effective school scale consisting of 31 items and 5 dimensions can be accepted as a reliable and valid scale. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher İnönü üniversitesi Eğitim Fakültesi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Productivity tr_TR
dc.subject Effectiveness tr_TR
dc.subject Effective School Scale tr_TR
dc.subject Verimlilik tr_TR
dc.subject Etkililik tr_TR
dc.subject Etkili Okul Ölçeği tr_TR
dc.title Etkili okul ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması tr_TR
dc.title.alternative A Study of Validity and Reliability of School Effectiveness Scale tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi tr_TR
dc.identifier.volume 20 tr_TR
dc.identifier.issue 1 tr_TR
dc.identifier.startpage 69 tr_TR
dc.identifier.endpage 82 tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster