Purpose: The aim of this study is to determine the relation between
prospective teachers’ locus of control and their beliefs of self efficacy. In this
study, prospective teachers’ locus of control and the level of their beliefs of
self efficacy,and whether these levels can differ depending on gender, the
class of study, the type of graduated high school, whether there is any
relation between locus of control and self efficacy and whether locus of
control can predict the self efficacy were investigated.
Design & Methodology: In the study, relational and casual scanning method
was used 3611 students, studying at Inonu University Faculty of Education
in 2017-2018 Academic Year constitute the populartion of the study. 347
prospective teachers, chosen by stratified sampling method constitute the
sample of the study.
Findings: As a result of this study, the level of prospective teachers’ self
efficacy was found “fair enough” with an average of 3.72 and their locus of
control was found “not very convenient” with an average of 2,59, It was
determined that the prospective teachers’ locus of control and their beliefs
of self efficacy don’t have significant differences depending on gender, the
class of study and the graduated high school factor. A negative significant
relantionship between the locus of control and the belief of self efficacy was
found. The prospective teachers’ locus of control predicts their beliefs of for
self efficacy significantly and explains the variance of self efficacy about 14%.
Implications & Suggestions: In order to make teacher candidates more
internally supervised, courses and subjects that will improve personality
traits can be included in the curriculum. Activities such as symposiums,
panels and conferences will be organized to improve teacher candidates'
locus of control and self-efficacy beliefs.
Amaç: Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının denetim odağı ve öz
yeterlik inançları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada öğretmen
adaylarının denetim odağı ve öz yeterlik inançlarının düzeyi ve bu düzeylerin
cinsiyet, öğrenim görülen sınıf, mezun olunan lise türü değişkenlerine bağlı
olarak farklılaşıp farklılaşmadığı, denetim odağı ve öz yeterlik arasında ilişki
olup olmadığı ve denetim odağının öz yeterliliği anlamlı bir şekilde yordayıp
yordamadığı incelenmiştir.
Yöntem: Araştırmada ilişkisel tarama yöntemi ve nedensel karşılaştırmalı
desen kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2017- 2018 eğitim öğretim yılında
İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 3611 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini tabakalı örnekleme yöntemiyle
seçilen 347 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Bulgular: Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının öz yeterlik düzeyleri
3.72 ortalama ile “oldukça yeterli” düzeyde ve denetim odağı ise 2.59
ortalama ile “pek uygun değil” düzeyinde bulunmuştur. Öğretmen
adaylarının denetim odağının ve öz yeterlik inançlarının cinsiyet, öğrenim
görülen sınıf, mezun olunan lise türü değişkenlerine göre anlamlı farklılık
göstermediği tespit edilmiştir. Denetim odağı ile öz yeterlik inancı arasında
negatif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının
denetim odağı, öz yeterlik inançlarını anlamlı bir şekilde yordamakta ve öz
yeterliliğe ilişkin varyansın yaklaşık %14’ünü açıklamaktadır.
Sonuçlar ve Öneriler: Öğretmen adaylarının içten denetimli olması için ders
programlarında kişilik özelliklerini geliştirecek ders ve konulara yer verilebilir.
Öğretmen adaylarının denetim odağı ve öz yeterlik inanç düzeylerini
geliştirecek sempozyum, panel, konferans gibi etkinlikler düzenlenebilir.