Öz
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin okul bağlılığına ilişkin algılarını ölçmek için
Maroco, Maroco, Campos ve Fredricks (2016) tarafından geliştirilen “Üniversite
Öğrencilerinin Okul Bağlılığı Ölçeği”nin geçerlik ve güvenirlik çalışmasının yapılarak
Türk kültürüne uyarlanması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, 2016-2017 eğitim-öğretim
yılının bahar döneminde çeşitli üniversitelerde öğrenim görmekte olan 246
öğrenciden elde edilen veriler analiz edilmiştir. Davranışsal bağlılık, duyuşsal bağlılık
ve bilişsel bağlılık olmak üzere üç boyuttan oluşan ölçek 15 maddelik beşli likert
tipinde bir ölçme aracıdır. Ölçeğin geçerlik çalışması kapsamında orijinal ölçek
geliştirme çalışmasında elde edilen faktör yapısı doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile
test edilmiş boyutlar arası korelasyon analizleri yapılmıştır. Ölçeğin güvenirlik
çalışmasında Cronbach alfa güvenirlik katsayısı kestirilmiş ve madde-toplam puan
korelasyonları incelenmiştir. Ölçeğin üç boyutlu yapısına ilişkin elde edilen uyum
indeksleri, orijinal çalışmadaki üç boyutlu yapıyı destekler niteliktedir. Bu boyutlar
davranışsal bağlılık, duyuşsal bağlılık ve bilişsel bağlılık olarak adlandırılmıştır. Ayrıca
ölçeğin tamamına ilişkin Cronbach Alfa değerinin .82 olduğu belirlenmiştir. Yapılan
analizler sonucunda Türkçeye uyarlanan ölçeğin, üniversite öğrencilerinin okula
bağlılıklarını ölçmek için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Okul bağlılığı, üniversite öğrencisi, ölçek uyarlama.
Abstract
The purpose of this study was to adapt the “University Student Engagement
Inventory” developed by Maroco, Maroco, Campos and Fredricks (2016) into Turkish.
To this end, data was collected from 246 university students during the spring term of
2016-2017 academic year. The scale consists of three factors called behavioral
engagement, affective engagement and cognitive engagement is a five-point Likerttype measuring instrument consisting of 15 items. In the validity study of the scale,
the factor structure obtained in the original scale was tested with confirmatory factor
analysis (CFA) and correlation analysis between factors was performed. For the
reliability study of the scale, Cronbach alpha values were calculated and corrected
item-total correlations were examined. The fit indexes regarding the construct
validity of the scale supported the three-factor structure of the original scale. These
factors were labelled as behavioral engagement, emotional engagement and
cognitive engagement. The Cronbach alpha value of the University Student
Engagement Inventory was calculated as .82. These results demonstrated that the
scale adapted to Turkish is a valid and reliable instrument for determining the
engagement levels of the university students.
Keywords: student engagement, university student, scale adaptation