Abstract
This study aimed to examine postgraduate publications and journal articles
concerning transition to secondary education (OGS), to reveal the trends in different
categories of research in this field in a reliable and objective manner, make
assessments, and draw conclusions based on the synthesis of the data generated. For
this purpose, theses, dissertations, and journal articles related to OGS were evaluated
in terms of publication date, number of authors, population, type of sample,
department, methods, data collection tools, data analysis techniques, subject areas,
and the publishing journal. In this study, a qualitative research method, document
review, was used. The sample of the study was limited to the postgraduate theses and
dissertations screened from the National Thesis Centre of the Turkish Council of
Higher Education and original journal articles indexed in ULAKBIM and Google
Academics in the related area, published from 2000 to 2018. A total of 53 Master’s
theses or PhD dissertations and 85 original articles were analyzed. These studies were
mostly published in journals indexed in ULAKBIM, and most postgraduate studies
were conducted as part of a Master’s program, rather than a PhD. Content analysis
was the most frequently used data analysis technique. The studies were mostly
conducted in the department of educational sciences. Among the OGS systems
examined, the placement test (SBS) attracted the most interest of researchers. The
authors commonly used screening models as the research method.
Keywords: Transition to secondary education, document analysis, 2000-2018
Öz
Bu çalışmanın amacı, Ortaöğretime Geçiş Sistemi (OGS) ile ilgili 2000-2018 yılları
arasında yayımlanan lisansüstü tezleri ve makaleleri inceleyerek, ortaöğretime geçiş
sistemleri alanındaki araştırmaların belirli kategorilerdeki eğilimlerini güvenilir ve
objektif bir şekilde ortaya koymak ve oluşturulan veriler doğrultusunda senteze
dayalı bir sonuç oluşturarak değerlendirme yapmaktır. Bu amaçla ortaöğretime geçiş
sistemleriyle ilgili araştırmaların yayınlanma tarihleri, yazarların sayısı, evreni,
örneklem türü, anabilim dalı, hedef kitlesi, yöntemleri, veri toplama araçları, veri
analizi teknikleri, konu alanları, yayımlandıkları dergi alanları açısından
değerlendirilmiştir. Çalışma yöntemi nitel araştırma yöntem türlerinden doküman
incelemesidir. Konuyla ilgili 2000 ve 2018 yılları arasında yayınlanan çalışmaların
sınırlılığını Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nde taranan lisansüstü tezler ile
ULAKBİM ve Google Akademikte taranan dergilerde yayımlanan özgün makaleler
oluşturmaktadır. Araştırmada toplam 53 yüksek lisans - doktora tezi ve 85 özgün
makale analiz edilmiştir. Verilerden elde edilen sonuçlara göre; OGS ile ilgili yapılan
çalışmalarda en fazla iki yazarlı çalışmalar yapılmıştır. Bu çalışmaların daha çok
ULAKBİM’de indekslenen dergilerde makale olarak yayımlandığı, lisansüstü tez
çalışmalarının ise daha çok yüksek lisans tezlerinde yoğunlaştığı görülmüştür. Veri
analiz tekniği olarak en fazla içerik analizini tercih edilmiştir, Çalışmalar en fazla
eğitim bilimleri anabilim dalında yapılmıştır, Çalışmaların en çok ortaöğretime geçiş
sistemleri içerisinde Seviye Belirleme Sınavı (SBS) sistemiyle ilgili olduğu tespit
edilmiştir. Çalışmalarda yöntem olarak daha çok tarama modelleri tercih edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Ortaöğretime Geçiş Sistemleri, Doküman İncelemesi, 2000-2018