"Franz Schubert'in Op.90 Impromptuları'nın Müzikal Analizi" adlı çalışmanın amacı, örneklem olarak alınan Franz Schubert'in Op.90 Impromptuları'nı, form ve formu destekler şekilde armonik bakımdan detaylı bir biçimde inceleyerek, eserler hakkında tespitlerde bulunmak, hem icracılar hem de araştırmacılara kaynak oluşturmaktır. Bu kapsamda Romantik Dönem hakkında yerli ve yabancı kaynaklardan ilgili literatür taraması yapılarak detaylı bir şekilde araştırılmış, düşünsel ve teorik temelleri belirtilmiştir. Bu dönemdeki bestecilerin genel olarak müzikal özelliklerine değinilmiş ve özellikle Franz Schubert'in Romantik Dönem'deki yeri ve önemi; hayatı ve sanat anlayışına bakılarak irdelenmiştir. Bestecinin piyano yazısı ile ilgili yapılmış çalışmalar taranmıştır. Romantik Dönem'deki bireyselciliğin etkisiyle ortaya çıkan müzik türlerinden impromptunun, dönemin şartlarına göre gelişimi ve teknik özellikleri incelenmiştir. Schubert'in impromptu başlıklı eserleri genel olarak değerlendirilip, bu türde verdiği eserler hakkında bilgiler toplanmıştır. Bestecinin Op.90 numaralı dört adet impromptusunun bestelenme süreçleri, bestecinin genel sanat anlayışını ne oranda yansıttıkları, karakter özellikleri araştırılıp bunlara dayanılarak form analizi ve formu destekler nitelikte armonik analizler yapılmıştır. Analizler yapılmadan önce eserin orijinal el yazması notası ile mevcut edisyon karşılaştırılmıştır. Analizler neticesinde impromptulardan birincisinin beş bölmeli diğer üçünün ise üç bölmeli lied formunda oldukları, bestecinin formda ve armonide Romantik Dönem'in bireyci ve özgürlükçü yaklaşımlarından etkilendiği sonucuna varılmıştır. Anahtar Sözcükler: Romantik Dönem, Franz Schubert, Impromptu, Op.90, D.899
The purpose of the study named "Musical Analysis of Franz Schubert's Op.90 Impromptus" is to make determinations about the works by analyzing Op.90 Impromptus of Franz Schubert, which is taken as an example, in form and in harmony in support of form and to create a resource for both performers and researchers. In this context, the relevant literature was researched in detail about the Romantic Period from domestic and foreign sources, and its intellectual and theoretical foundations were specified. The musical characteristics of the composers in such period were addressed and especially the place and importance of Franz Schubert in the Romantic Period and his life and sense of art were examined. The studies on the piano writing of the composer were researched. The development and technical features of the impromptu, which is one of the music forms that emerged with the effect of individualism in the Romantic Period, were examined according to the conditions of the period. Schubert's works titled impromptu were assessed generally and information was collected about his works in this type. Composing processes of the composer's four impromptus under Op.90, the extent to which they reflect the composer's general sense of art and their characteristics were researched and form analysis and harmonic analyzes in supporting the form were made based on the research. Before the analysis, the original manuscript musical note and the current edition were compared. As a result of the analysis, it was concluded that the first of the impromptus was in the form of five-section lied and the other three is in the form of ternary lied, and that the composer was influenced by the individualist and libertarian approaches of the Romantic Period in form and harmony. Key Words: Romantic Period, Franz Schubert, Impromptu, Op.90, D.899