Bu çalışmada, heykel, mimari ve seramik arasındaki bağlantılar incelenmiştir. Tarih öncesi dönemden başlayarak heykel, mimari ve seramiğin etkileşimi ve gelişimi araştırılmıştır. Batı sanatında daha çok görülen heykelsi mimari yapıların tarihsel gelişimi ve değişimi sanayi devrimi ile İngiltere'de başlamıştır. Bireysel ve toplumsal gelişmelerin sanat ve sanatçılar üzerindeki etkileriyle tüm Avrupa kıtasına yayılmıştır. Sanayi devriminin getirmiş olduğu siyasi, ekonomik, toplumsal ve kültürel gelişmeler bilim ve sanat alanına da yansımıştır. 21. yüzyıla gelinceye kadar geçen bu süreçte, mimari biçimlerde değişik form arayışlarına gidilmiş ve seramik malzemenin kaplamalar şeklinde kullanıldığı görülmüştür. Sanat alanları arasında keskin sınırlar kalkmış ve üç farklı sanat disiplini olan heykel, mimari ve seramik tek bir alanda birleşerek mimari sanatına kullanılmıştır. Tezin ilk bölümünde mimari sanatının gelişimi, çeşitleri ve tasarım ilkeleri incelenmiştir. İkinci bölümde, heykel sanatının mimari ile ilişkisi ele alınmış ve sanatçılar tarafından nasıl yorumlandığı araştırılmıştır. Üçüncü bölümde, seramik sanatının mimari tasarımda Batı'da kullanımı ve Türkiye'deki yansımalarına yer verilmiştir. Dördüncü bölümde heykelsi mimarilerde seramik yüzey kaplamaları incelenmiştir. Sonuç bölümünde ise, araştırma konusu ile ilgili genel değerlendirmeler ve önerilerle bitirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Heykel, Mimari, Seramik, Estetik ve Form.
In this study, the connections between sculptural architecture and ceramics are examined. Starting from the prehistoric period, the interaction and development of sculpture, architecture and ceramics were investigated. The historical development and change of sculptural architectural structures that are more common in Western art started in England with the industrial revolution. With the effects of individual and social developments on art and artists, it has spread all over the European continent. The political, economic, social and cultural developments brought about by the industrial revolution were reflected in the field of science and art. In this process that lasted until the 21st century, various forms were searched for in architectural forms and it was seen that ceramic material was used as coatings. Sharp boundaries have been lifted between the fields of art and three different disciplines of art, sculpture, architecture and ceramics have been combined in a single field and used in architectural art. In the first part of the thesis, the development of architectural art, types and design principles are examined. In the second chapter, the relationship between sculpture and architecture is discussed and how it is interpreted by artists. The third chapter is given to the use of ceramic art in the West in architectural design and reflection in Turkey. In the fourth chapter, ceramic surface coatings in sculptural architectures are examined. In the conclusion part, general evaluations and suggestions related to the research topic are completed. Keywords: Sculpture, Architecture, Ceramics, Aesthetics and Form.