Dilencilik günlük yaşamda sık karşılaşılan bir sosyal sorundur.
Modern toplumlarda dahi, yaygın bir biçimde görülmektedir. Günümüzde
dilencilik, bireysel ahlaki kötülük olmaktan çıkıp, kadim bir meslek haline
gelmiştir.
Dilenciliğin, ekonomik, sosyal, kültürel pek çok sebebi
bulunmaktadır. Bu sebepler ortadan kaldırılmaksızın dilencilikle
mücadele edilebilmesi mümkün değildir. Türk Hukuku’nda dilencilik
eylemi ile hukuki alanda mücadele amacıyla iki farklı düzenleme
getirilmiştir. Bunlardan ilki, dilencilik kabahati; ikincisi ise dilencilik
suçu.
Dilencilik suçu ile, dilencilik kabahatini ayıran husus, dilencilik
kabahatinde bireysel dilenme söz konusu iken; dilencilik suçunda, bir
çocuk veya engellinin dilencilikte araç olarak kullanılmasıdır.
Çalışmamızda, ilk olarak dilenciliğin sosyal, kültüler ve ekonomik
sebepleri ortaya konulacak, daha sonra Türk Ceza Kanunu’nun 229.
maddesinde düzenlenen dilencilik suçu incelenecektir.
Begging is a common social problem in daily life. Even in modern
societies, it is ubiquitous. In modern times, it has became an ancient
profession from being an immoral act.
Begging has several reasons, including economic, social, and
cultural. It will not be possible to fight with begging without dealing with
these factors. Two different legislations are implemented in the Turkish
Law to tackle begging. Firstly, begging as a minor offence. Secondly,
begging as a criminal offence.
Individiual begging is a minor offence in terms of Turkish Minor
Offences Act (Article 33). The crime of vagrancy is regulated within the
Turkish Penal Code (Article 229).
Both acts are distinguished in terms of begging style. Begging as a
minor offence, regulates individual begging. On the other hand, the crime
of vagrancy regulates begging via children or disabled people.
In our study, We will explain the cultural, social and economic
reasons of begging and its impact on society. Hereafter, we will scrutinize
to the elements of the crime of vagrancy within the article 229 of Turkish
Penal Code.