Klasik anlaşılma şeklinde Uluslararası Hukuk bir koordinasyon
hukuku olarak algılanmaktadır. Başat aktörlerin ulus devletler ve bir
nebze de uluslararası örgütler olduğu bir uluslararası siyaset modalitesine
dayanan bu yapıda hukuk, o hukuka tabi olması da gereken aktörler
tarafından yaratılmaktadır. Bu sistemin, güncel gelişmelere çözüm
bulabilmesi, var olan somut ilişkilerin karşılığında oluşan meşru
eylemlerin hukuk sistemine entegrasyonunun sağlanması ise mümkün
görünmemektedir. İşte bu yetersizlik karşısında uluslararası hukukun
rızaya dayalı sığ anlayışının ötesine geçilmesi gerektiği kanaati
güçlenmiş, sınır-aşan insan ve insan grupları etkileşimleri de dâhil olmak
üzere “küresel yönetişimin” ortaya çıkmasından bahsedilmesi sık
rastlanan bir olay haline gelmiştir. Sosyal ve aynı zamanda sınır-aşan bir
vakıa olan yönetişimin belli bazı ilkelere bağlanması gerekliliği ileri
sürülmektedir. Bu ilkelerin tespitinde, normal olarak idare hukukuna ait
olan ilkelerden istifade edilmesi doktrinde ciddi bir destek görmüş ve
ortaya “global idare hukuku” çıkmıştır. Bu çalışmada bu mesele kuramsal
olarak ele alınacak ve uluslararası hukuk kuramının eski
kabullenimlerinden farkları tespit edilecektir.
As classically conceived, international law is a law of coordination.
It is a legal system where the dominant legal entities i.e. states and to a
lesser extent, international organizations operate within the confines of
legal rules, which they created. I am of the opinion that this system is
deficient in terms of tackling the actual problems of ınternational
community and in terms of integrating into the legal plane, those
emerging legal or semi-legal rules emanating from the legitimate actions
of state and non-state actors. This deficiency has augmented the opinion
that, one should go beyond the established teachings of international law
to make sense of the current developments. In order to bring order to the
chaotic and amorphous state of “the global” today, one idea is to bring to
the fore those administrative principles, stemming from administrative
law.