DSpace@İnönü

Annelerin bakış açısından okul fobisinin değerlendirilmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Yıldırım, Taşkın
dc.contributor.author Sevimli, Mürüvet
dc.date.accessioned 2016-07-25T06:56:34Z
dc.date.available 2016-07-25T06:56:34Z
dc.date.issued 2010
dc.date.submitted 2010
dc.identifier.citation Sevimli, M. (2010). Annelerin bakış açısından okul fobisinin değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 1-120 ss. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/3925
dc.description İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı. 1-120 ss. tr_TR
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı, okul fobisi yaşayan çocukların annelerinin değerlendirmelerini niteliksel olarak incelemektir. Araştırmanın örneklemini, 2009-2010 eğitim öğretim yılında Bursa ili merkez Osmangazi ilçesi sınırları içinde bulunan 8 ilköğretim okuluna devam eden, eğitim öğretime başlama dönemi olan eylül ayından itibaren en az bir ay boyunca okula gelme, sınıfta durma ve anneden ayrılma güçlüğü yaşadığı okul psikolojik danışmanlarınca tespit edilmiş 1. sınıf ve ana sınıfı öğrencilerinin anneleri oluşturmaktadır. Araştırma için gerekli olan veriler nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından uzman görüşü alınarak geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, okul fobisi yaşayan çocukların anneleri doğum öncesi ve sonrasında sıkıntılı geçtiği ortaya çıkmıştır. Annelerin, okul fobisi yaşayan çocuklarını sosyal içedönük, zayıf ve kişisel olarak çekingen ve utangaç gibi ifadeler ile tanımladıkları saptanmıştır. Anne çocuk ilişkisinin niteliği ile ilgili, annelerin tamamında kaygılı ve karşılıklı bağımlılık şeklinde olduğu saptanmıştır. Çocuğun okul öncesi dönemine ait travmatik yaşantılar sorgulandığında, annelerden yarısının ailesel ya da çevresel faktörlerden kaynaklanan bir travmatik durum tanımladığı görülmüştür. Çocuğun okul öncesi dönemde okul ile ilgili tutumu sorgulandığında, annelerden yarısı, çocuğunun tutumunun olumsuz olduğunu bildirmiştir. Çocuğun okul zamanında gösterdiği fiziksel ve duygusal tepkiler sorgulandığında, anneler çocuklarının korku ve kaygı tepkileri, sosyal ortamda kedisini yeterince ifade edememe ile ilgili tepkiler ve psikosomatik bazı şikâyetler yaşadığını ifade etmişlerdir. Bunların içinde en çok atıf alan, korku ve kaygı tepkileridir. Annelere, çocuklarının okula gelmek istememe nedenleri sorulduğunda, kendilerinden kaynaklanan, çocuklarından kaynaklanan, okul ortamından kaynaklanan ve bunların dışında kalan sebepler sıralamışlardır. Bunların içerisinde en çok atıf alan, çocuktan kaynaklanan sebeplerdir. Annelere, bu süreç içinde kendilerinin ne tür güçlükler yaşadıkları sorulduğunda, üç farklı alanda sınıflanabilecek yanıtlar vermişlerdir. Bunlar annenin gösterdiği duygusal tepkiler, sosyal ortamdan kaynaklanan güçlükler ve psikosomatik şikâyetlerdir. Annenin yaşadıkları ile ilgili en çok atıf alan, duygusal tepkilerdir. Okul fobisi yaşayan çocuklara karşı ailenin yaklaşımı sorgulandığında, ailelerin tamamının destekleyici bir tutum içinde olduğu saptanmıştır. Çocuklarının yaşadığı okul fobisi ile ilgili destek kaynakları sorgulandığında, anneler okuldan, yakın aile bireylerinden ve çevredeki başka insanlardan destek gördüklerini belirtmektedirler. Bunlar içerisinde en çok atıf alan okul ile ilgili destek kaynaklarıdır. tr_TR
dc.description.tableofcontents ANNELERİN BAKIŞ AÇISINDAN OKUL FOBİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ İÇİNDEKİLER Onay Sayfası Onur Sözü....................................................................................... i Önsöz............................................................................................ ii Özet ve Anahtar Kelimeler.................................................................. iii Abstract and Key Words.......................................................................v. İçindekiler......................................................................................vii TablolarDizelgesi ...ç..........................................................................x BÖLÜM 1: GİRİŞ 1.1. Problem Durumu..........................................................................1 1.2. Amaç ve Önem............................................................................6 1.3. Problem Cümlesi..........................................................................9 1.4. Alt Problemler...............................................................................9 1.5. S ayıltılar....................................................................................9 1.6. Sınırlılıklar...............................................................................10 1.7. Tanımlar...................................................................................10 BÖLÜM 2 İLGİLİ YAYIN VE ARAŞTIRMALAR 2.1. Anne-Çocuk arasındaki Bağlılık İlişkisinin Kuramsal Temelleri..................12 2.1.1. Bağlanma Teorileri............................................................12 2.1.1.1. Lorenz’in Basımlama Teorisi.....................................12 2.1.1.2. Harlow’un Teorisi.................................................13 2.1.1.3. Klasik Psikanaliz...................................................14 2.1.1.4. Ego Psikolojisi......................................................14 2.1.1.5. Nesne İlişkileri Kuramı............................................15 2.1.1.6. Bowlby’nin Bağlanma Kuramına Göre Anne-Çocuk İlişkisi..........................................................16 2.1.1.7. Bağlanma Kuramına Ainsworth,un Katkıları..................21 2.1.1.8. Yetişkinlikte Bağlanma Stilleri...................................23 2.2. Ayrılık Kaygısı............................................................................25 2.3. Okula Geçiş Süreci.......................................................................28 2.4. Okul Fobisi................................................................................28 2.4.1. Okul Fobisi ile İlgili Yurt İçinde Yapılmış Araştırmalar.................35 2.4.2. Okul Fobisi ile İlgili Yurt Dışında Yapılmış Araştırmalar...............38 BÖLÜM 3 YÖNTEM 3.1. Araştırma modeli.................................................................................................40 3.2. Verilerin Toplanması Süreci...............................................................................42 3.2.1. Görüşme Soruları..............................................................43 3.3. Görüşmelerin Yapılması.................................................................45 3.3.1. Araştırmanın Gerçekleştirildiği Okullar ve Çalışma grubu............45 3.3.3. Annelere ve Çocuklarına İlişkin Demografik Bilgiler....................47 3.4. Verilerin Toplanması.....................................................................48 3.4.1. Verileri Toplama Programı...................................................48 3.5. Verilerin Analiz Edilmesi...............................................................48 3.5.1. Kategorilerin Oluşturulması ve Kodların Yapılması................................................................................49 BÖLÜM 4 BULGULAR 4.1. Doğum Öncesi ve Doğum Sırasında Tanımlanan Sorunlara İlişkin Bulgular..........................................................................................52 4.2. Annelerin Doğum Sonrası Atmosfer ile İlgili Değerlendirmelerine İlişkin Bulgular......................................................................................54 4.3. Annenin, Çocuğunun Özelliklerine Yönelik Algısına İlişkin Bulgular............56 4.4. Anneye Göre Anne-Çocuk İlişkisinin Niteliğine İlişkin Bulgular...................59 4.5. Annelerin Okul Öncesi Döneme Ait Tanımladıkları Travmatik Yaşantılara İlişkin Bulgular.............................................................................60 4.6. Annelere Göre Çocukların Okula Başlamadan Önce, Okulla İlgili Tutumlarına İlişkin Bulgular..................................................................62 4.7. Annelere Göre Çocuklarının Okula Giderken Gösterdiği Fiziksel ve Duygusal Tepkilere İlişkin Bulgular.....................................................................64 4.8. Annelere Göre Okul Fobisinin Nedenlerine İlişkin Bulgular.........................68 4.9. Annenin Süreç İçinde Yaşadıklarına İlişkin Bulgular...............................71 4.10. Okul Fobisi Yaşayan Çocuğa Karşı Ailenin Yaklaşımına İlişkin Bulgular......................................................................................................................74 4.10.1. Okul Öncesi Dönemde Ailenin Çocuğa Yaklaşımı............................74 4.10.2.0kul Döneminde Ailenin Çocuğa Yaklaşımı...................................75 4.11. Annelere Göre, Aileye Destek Verenlere İlişkin Bulgular..........................77 BÖLÜM 5 TARTIŞMA ve YORUM....................................................................79 BÖLÜM 6 SONUÇ VE ÖNERİLER 5.1. Sonuç........................................................................................89 5.2. Öneriler.....................................................................................91 EKLER.........................................................................................94 KAYNAKÇA.............................................................................................................97 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject okul fobisi tr_TR
dc.subject ayrılık kaygısı tr_TR
dc.subject güvenli bağlanma tr_TR
dc.subject nitel araştırma tr_TR
dc.title Annelerin bakış açısından okul fobisinin değerlendirilmesi tr_TR
dc.title.alternative Assesment of scool phobia by the mother?s viewpoint tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster