dc.contributor.advisor |
Kaya, Alim |
|
dc.contributor.author |
Kaya, Buket |
|
dc.date.accessioned |
2016-07-25T11:20:43Z |
|
dc.date.available |
2016-07-25T11:20:43Z |
|
dc.date.issued |
2010 |
|
dc.date.submitted |
2010 |
|
dc.identifier.citation |
Kaya, B. (2010). Yatılı ilköğretim bölge okulu II. kademe öğrencilerinin bağlanma stillerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 1- 198 ss. |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11616/3931 |
|
dc.description |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı. 1-198 ss. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Bu araştırmada, Yatılı İlköğretim Bölge Okulu'na devam eden 6, 7 ve 8.sınıf öğrencilerinin bağlanma stilleri bazı değişkenlere göre incelenmiştir. Araştırma, YİBO öğrencilerinden küme örnekleme ile seçilen 459 öğrenci (179 kız, 280 erkek) ile karşılaştırma grubu olarak alınan ve yatılı olmayan ilköğretim okullarına devam eden 368 öğrenci (188 kız, 180 erkek) olmak üzere toplam 827 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada, bağlanma stillerini ölçmek için ?Erken Ergenlerde Bağlanma Ölçeği (EEBÖ)?, sosyal kaygıyı ölçmek için ?Ergenlerde Sosyal Kaygı Ölçeği (ESKÖ)?, yalnızlık düzeyini ölçmek için ise ?Çocuklar İçin Okul Temelli Yalnızlık Ölçeği (ÇOTYÖ)? kullanılmıştır. Öğrencilerin kişisel özellikleri ile YİBO'lardaki koşullara ilişkin bağımsız değişkenler hakkında veri toplamak için araştırmacı tarafından hazırlanan ?Öğrenci Kişisel Bilgi Formu? kullanılmıştır. Toplanan veriler, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Pearson-Momentler Çarpımı Korelâsyonu, Mann Whitney-U testi ve Kruskall Wallis testi teknikleri ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, YİBO öğrencilerinin bağlanma stilleri ile yatılı olmayan okul öğrencilerinin bağlanma stilleri arasında anlamlı düzeyde fark olduğu bulunmuştur. Ayrıca YİBO'da yatılı kalan öğrencilerin bağlanma stillerinin, cinsiyete, sınıf düzeyine, anne ve babanın sağ olup olmamasına, doğum sırasına, YİBO'ya devam süresine ve YİBO'ya geliş sebeplerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı; kardeş sayısına, arkadaş ilişkilerinden memnuniyet düzeyine, okuldan memnuniyet düzeyine, YİBO'ya geliş şekillerine, aile bireyleri tarafından ziyaret edilme ve eve gitme sıklığına, öğretmen tutumunu ve anne-baba tutumunu algılayış biçimine ve okul başarısına göre anlamlı düzeyde farklılaştığı belirlenmiştir. Bununla birlikte YİBO öğrencilerinin yalnızlık ve sosyal kaygı düzeyleri ile bağlanma stilleri arasında anlamlı düzeyde ilişki olduğu bulunmuştur. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
YATILI İLKÖĞRETİM BÖLGE OKULU II. KADEME ÖĞRENCİLERİNİN BAĞLANMA STİLLERİNİN İNCELENMESİ
Buket KAYA
İÇİNDEKİLER
Onay Sayfası
Onur Sözü..................................................................................................................................................................i
Önsöz............................................................................................................................................................................ii
Özet ve Anahtar Kelimeler..........................................................................................................................iii
Abstract and Key Words..............................................................................................................................iv
İçindekiler................................................................................................................................................................v
Çizelgeler Dızelgesi................................................................................................................x
Şekiller Dizelgesi..................................................................................................................................................xiv
Kısaltmalar Dizelgesi......................................................................................................................................xiv
BÖLÜM 1: GİRİŞ
1.1. Problem Durumu........................................................................................................................................1
1.2. Amaç ve Önem.........................................................................................................4
1.3. Problem Cümlesi........................................................................................................................................6
1.4. Alt Problemler..............................................................................................................................................6
1.5. Denenceler......................................................................................................................................................7
1.6. Sayıltılar............................................................................................................................................................8
1.7. Sınırlılıklar......................................................................................................................................................8
1.8. Tanımlar............................................................................................................................................................8
BÖLÜM 2: İLGİLİ YAYIN VE ARAŞTIRMALAR
2.1. Bağlanmanın Gelişimi ve İşlevleri..............................................................................................10
2.1.1. Bağlanma Figürü Olarak Anne ve Babanın Rolü..........................................................14
2.1.2. Bağlanmada Kopukluk ve Ayrılık Kaygısı......................................................................17
2.2. Gelişim Dönemlerine Göre Psikososyal Gelişim ve Bağlanma İlişkileri ... 21
2.2.1. Bebeklik ve Çocukluk Döneminde Psikososyal Gelişim ve Bağlanma ... 23
2.2.2. Ergenlik Döneminde Psikososyal Gelişim ve Bağlanma......................................24
2.2.3. Yetişkinlikte Bağlanma..................................................................................................................27
2.3. Bağlanma Stilleri......................................................................................................................................28
2.4. Bağlanmaya İlişkin Kuramsal Görüşler....................................................................................33
2.4.1. Bağlanma Kuramı................................................................................................................................34
2.4.2. Psikanalitik Kuramlar........................................................................................................................37
2.4.2.1. Psikososyal Gelişim Kuramı....................................................................................................38
2.4.2.2. Klasik Psikanaliz..............................................................................................................................39
2.4.23. Nesne İlişkileri Kuramı................................................................................................................40
2.4.2.4. Bireysel Psikoloji..............................................................................................................................41
2.4.2.5. Bütüncül Yaklaşım........................................................................................................................43
2.4.2.6. İlişkiler Kuramı..................................................................................................................................44
2.4.2.7. Diğer Psikanalitik Kuramlar....................................................................................................45
2.4.3. Hümanistik Kuramlar........................................................................................................................46
2.4.3.1. Hümanistik Psikoloji (İnsancıl Kuram)..........................................................................46
2.4.3.2. Davranışçı Kuram ve Öğrenme Kuramları........................................47
2.4.3.3. Transaksiyonel Analiz..................................................................................................................48
2.4.4. Diğer Hümanistik Kuramlar........................................................................................................49
2.5. Bağlanma İle İlgili Yapılmış Araştırmalar............................................................................51
2.5.1. Bağlanma île İlgili Yurtiçinde Yapılmış Araştırmalar............................................51
2.5.2. Bağlanma İle İlgili Yurtdışmda Yapılmış Araştırmalar..........................................56
2.6. Yatılı İlköğretim Bölge Okulları (YİBO) İle İlgili Yapılmış Araştırmalar . 61
BÖLÜM 3: YÖNTEM
3.1. Araştırma Modeli..........................................................................................................................................65
3.2. Evren ve Ömeklem....................................................................................................................................65
3.3. Veri Toplama Araçları..............................................................................................................................67
3.3.1. Erken Ergenlerde Bağlanma Ölçeği..........................................................................................67
3.3.2. Ergenler İçin Sosyal Kaygı Ölçeği..............................................................................................68
3.3.3. Çocuklar İçin Okul Temelli Yalnızlık Ölçeği....................................................................69
3.3.4. Öğrenci Kişisel Bilgi Formu............................................................................................................70
3.3.5. Okul Başarısı....................................................................... 70
3.4. Verilerin Toplanması................................................................ 70
3.5. Verilerin Değerlendirilmesi ve Analizi............................................ 71
BÖLÜM 4: BULGULAR
4.1. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri İle Yatılı Olmayan İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin İncelenmesine İlişkin Bulgular...... 72
4.2. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Sınıf Düzeylerine Göre İncelenmesine İlişkin Bulgular.......................................................... 75
4.3. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Cinsiyetlerine Göre İncelenmesine İlişkin Bulgular.......................................................... 77
4.4. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Anne Ve Babalarının Sağ Olup Olmamasına Göre İncelenmesine İlişkin Bulgular.................................... 79
4.5. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Kardeş Sayılarına Göre İncelenmesine İlişkin Bulgular.......................................................... 81
4.6. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Doğum Sıralarına Göre İncelenmesine İlişkin Bulgular......................................................... 86
4.7. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Okuldaki Arkadaş İlişkilerinden Memnuniyet Düzeylerine Göre İncelenmesine İlişkin Bulgular.................... 89
4.8. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Okuldan Memnuniyet Düzeylerine Göre İncelenmesine İlişkin Bulgular.................................... 93
4.9. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin YİBO’da Kaldıkları Süreye Göre İncelenmesine İlişkin Bulgular................................................... 96
4.10. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin YİBO’ya Geliş Sebeplerine Göre İncelenmesine İlişkin Bulgular................................................... 99
4.11. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin YİBO’ya Geliş Şekillerine Göre İncelenmesine İlişkin Bulgular................................................... 102
4.12. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Aileleri Tarafından Ziyaret Edilme Sıklığına Göre İncelenmesine İlişkin Bulgular.............................. 105
4.13. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Eve Gitme Sıklıklarına Göre İncelenmesine İlişkin Bulgular.......................................................... 111
4.14. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Öğretmenlerinin TutumunuAlgılayış Biçimlerine Göre İncelenmesine İlişkin Bulgular......................... 115
4.15. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Anne ve Babalarının Tutumunu Algılayış Biçimlerine Göre İncelenmesine İlişkin Bulgular............ 118
4.16. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Okul Başarılarına Göre İncelenmesine İlişkin Bulgular.......................................................... 122
4.17. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri İle Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesine İlişkin Bulgular................................. 127
4.18. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri ile Sosyal Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesine İlişkin Bulgular................................. 128
BÖLÜM 5: TARTIŞMA VE YORUM
5.1. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri İle Yatılı Olmayan İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin İncelenmesine İlişkin Bulguların 129 Tartışılması ve Yorumu..................................................................
5.2. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Sınıf Düzeylerine Göre İncelenmesine İlişkin Bulguların Tartışılması ve Yorumu........................... 130
5.3. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Cinsiyetlerine Göre İncelenmesine İlişkin Bulguların Tartışılması ve Yorumu........................... 131
5.4. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Anne Ve Babalarının Sağ Olup Olmamasına Göre İncelenmesine İlişkin Bulguların Tartışılması ve Yorumu .... 132
5.5. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Kardeş Sayılarına Göre İncelenmesine İlişkin Bulguların Tartışılması ve Yorumu........................... 133
5.6. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Doğum Sıralarına Göre
İncelenmesine İlişkin Bulguların Tartışılması ve Yorumu........................... 134
5 7 y|gQ Qğrencjierjnjn Bağlanma Stillerinin Okuldaki Arkadaş İlişkilerinden Memnuniyet Düzeylerine Göre İncelenmesine İlişkin Bulguların Tartışılması 136 ve Yorumu.................................................................................
5.8. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Okuldan Memnuniyet Düzeylerine Göre İncelenmesine İlişkin Bulguların Tartışılması ve Yorumu .... 138
5.9. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin YİBO’da Kaldıkları Süreye Göre İncelenmesine İlişkin Bulguların Tartışılması ve Yorumu.................. 139
5.10. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin YİBO’ya Geliş Sebeplerine
Göre İncelenmesine İlişkin Bulguların Tartışılması ve Yorumu.................... 140
5.11. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin YİBO’ya Geliş Şekillerine Göre İncelenmesine İlişkin Bulguların Tartışılması ve Yorumu.................... 140
5.12. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Aileleri Tarafından Ziyaret Edilme Sıklığına Göre İncelenmesine İlişkin Bulguların Tartışılması ve 141 Yorumu.....................................................................................
5.13. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Eve Gitme Sıklıklarına Göre İncelenmesine İlişkin Bulguların Tartışılması ve Yorumu........................... 142
5.14. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Öğretmenlerinin Tutumunu Algılayış Biçimlerine Göre İncelenmesine İlişkin Bulguların Tartışılması ve 143 Yorumu.....................................................................................
5.15. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Anne ve Babalarının Tutumunu Algılayış Biçimlerine Göre İncelenmesine İlişkin Bulguların 145 Tartışılması ve Yorumu..................................................................
5.16. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Okul Başarılarına Göre İncelenmesine İlişkin Bulguların Tartışılması ve Yorumu........................... 148
5.17. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri İle Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesine İlişkin Bulguların Tartışılması ve Yorumu .. 149
5.18. YİBO Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri ile Sosyal Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesine İlişkin Bulguların Tartışılması ve Yorumu .. 151
BÖLÜM 6: SONUÇ VE ÖNERİLER
6.1. Sonuç......................................................................................................................................................................154
6.2. Öneriler................................................................................................................................................................157
6.2.1. Genel Sonuçlar Işığında Öneriler................................................................................................157
6.2.2. Yapılacak Araştırmalara Yönelik Öneriler..........................................................................160
EK- 1. Öğrenci Kişisel Bilgi Formu.................................................... 161
KAYNAKÇA.............................................................................. 163 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
bağlanma |
tr_TR |
dc.subject |
bağlanma stilleri |
tr_TR |
dc.subject |
yatılı ilköğretim bölge okulları |
tr_TR |
dc.title |
Yatılı ilköğretim bölge okulu II. kademe öğrencilerinin bağlanma stillerinin incelenmesi |
tr_TR |
dc.title.alternative |
The investigation of regional boarding primary schools students? attachment styles |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |