dc.contributor.advisor |
Duy, Baki |
|
dc.contributor.author |
Yıldız, Mehmet Ali |
|
dc.date.accessioned |
2016-07-25T11:50:33Z |
|
dc.date.available |
2016-07-25T11:50:33Z |
|
dc.date.issued |
2010 |
|
dc.date.submitted |
2010 |
|
dc.identifier.citation |
Yıldız, M. A. (2010). Sokakta çalışan ve çalışmayan ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin benlik saygısı, yaşam doyumu ve depresyon düzeylerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 1-232 ss. |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11616/3932 |
|
dc.description |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı. 1-232 ss. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı, sokakta çalışan ilköğretim ikinci kademe öğrencileri ile sokakta çalışmayan alt gelir düzeyine sahip ve sokakta çalışmayan üst gelir düzeyine sahip ilköğretim ikinci kademe öğrencilerini benlik saygısı, yaşam doyumu ve depresyon düzeyleri açısından karşılaştırmaktır. Araştırmanın evrenini, Diyarbakır ili merkezindeki ilköğretim okullarına devam eden 6., 7. ve 8. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini, 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır İli'nin merkez ilçeleri olan Yenişehir, Kayapınar, Sur ve Bağlar İlçelerinde bulunan 9 ilköğretim okulunun ikinci kademesinde öğrenim gören 283'ü kız, 417'si erkek olmak üzere toplam 700 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada ölçme aracı olarak Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, Çok Boyutlu Öğrenci Yaşam Doyumu Ölçeği ve Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği kullanılmıştır. Bağımsız değişkene ait veriler Kişisel Bilgi Formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde ise Pearson korelasyon katsayısı, Tek Yönlü MANOVA, Tukey HSD testi kullanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular incelendiğinde, benlik saygısı ile yaşam doyumu toplamı ve alt boyutları arasında olumlu yönde anlamlı düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Benlik saygısı ile depresyon arasında ise olumsuz yönde anlamlı düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca yaşam doyumu toplamı ve alt boyutları ile depresyon arasında olumsuz yönde anlamlı düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Benlik saygısı düzeyi açısından sokakta çalışan çocuklar ile sokakta çalışmayan alt gelir düzeyine sahip çocuklar arasında anlamlı düzeyde bir faklılık bulunmamıştır. Sokakta çalışmayan üst gelir düzeyine sahip çocukların ise hem sokakta çalışan çocuklar hem de sokakta çalışmayan alt gelir düzeyine sahip çocuklardan daha yüksek düzeyde benlik saygısına sahip oldukları görülmüştür. Yaşam doyumu toplamı ve alt boyutları bağlamında sokakta çalışan çocuklar ile sokakta çalışmayan alt gelir düzeyine sahip çocuklar arasında anlamlı bir faklılık bulunmamıştır. Sokakta çalışmayan üst gelir düzeyine sahip çocukların ise hem sokakta çalışan çocuklar hem de sokakta çalışmayan alt gelir düzeyine sahip çocuklardan yaşam doyumu toplamı, arkadaş, aile ve benlik alt boyutlarına ilişkin doyum açısından daha yüksek düzeyde doyuma sahip oldukları görülmüştür. Yaşam doyumunun, okul ve çevre alt boyutlarına ilişkin doyum açısından sokakta çalışan çocuklar ile sokakta çalışmayan alt gelir düzeyine sahip ve sokakta çalışmayan üst üst gelir düzeyine sahip çocuklar arasında anlamlı düzeyde bir fark bulunmamıştır. Depresyon düzeyi açısından sokakta çalışan çocuklar ile sokakta çalışmayan alt gelir düzeyine sahip çocuklar arasında anlamlı düzeyde bir fark bulunmamıştır. Hem sokakta çalışan çocukların hem de sokakta çalışmayan alt gelir düzeyine sahip çocukların, depresyon düzeyi açısından; sokakta çalışmayan üst gelir düzeyine sahip çocuklardan daha yüksek düzeyde depresyona sahip oldukları görülmüştür. Araştırmanın genel bulgularına göre, sokakta çalışan çocuklar ile sokakta çalışmayan alt gelir düzeyine sahip çocukların benlik saygısı ve yaşam doyumu düzeyleri normal değerlerin altında iken ve depresyon düzeyleri ise normal kabul edilen değerlerin üzerinde bulunmuştur. Sokakta çalışmayan üst gelir düzeyine sahip çocukların benlik saygısı ve yaşam doyumu düzeyleri normal kabul edilen değerlerin üzerindeyken; depresyon düzeyleri ise normal kabul edilen değerlerin altında olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular hem sokakta çalışan hem de alt gelir grubunda bulunan çocukların psikolojik bağlamda risk altında olduklarını göstermektedir. Dolayısıyla, okul rehberlik ve psikolojik danışma servislerinin bu öğrencilere yönelik olarak önleyici ve müdahale programları geliştirmelerini gerekli kılmaktadır. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
İç Kapak Onay Sayfası
Onur Sözü.....................................................................................................................I
İthaf Sayfası..................................................................................................................II
Önsöz.........................................................................................................................III
Özet ve Anahtar Kelimeler..........................................................................................V
Abstract and Keywords............................................................................................VIII
Çizelgeler Dizelgesi.....................................................................................................X
Kısaltmalar Dizelgesi................................................................................................XII
İÇİNDEKİLER........................................................................................................XIII
BÖLÜM I
GİRİŞ...............................................................................................1
1.1.Problem Durumu...............................................................................1
1.2.Proble m.......................................................................................17
I.2.1.Alt Problemler..............................................................................17
.3.Denenceler
I.4.Sayıtlılar......................................................................................19
1.5.Araştırmanın Sınırlılıkları..................................................................20
1.6.Tanımla r.......................................................................................20
1.7.Araştırmanın Önemi ve Gerekçesi........................................................21
BÖLÜM II
İLGİLİ YAYIN VE ARAŞTIRMALAR.....................................................24
11.1. Sokakta Çalışan Çocuklar İle İlgili Kuramsal Görüşler.............................24
11.1.1. Çocukların Sokakta Çalışma Nedenleri..............................................27
11.1.2. Sokakta Çalışmanın Çocuklar Üzerindeki Etkileri................................31
11.1.3. Sokakta Çalışan Çocukların Aile Yapıları ve Özellikleri.........................36
11.1.4. Türkiye’de Sokakta Çalışan Çocukların Durumu..................................38
11.1.5. Dünyada Sokakta Çalışan Çocukların Durumu....................................42
II.2. Benlik Saygısı İle İlgili Kuramsal Görüşler...........................................45
11.2.1. Benlik Kavramı.........................................................................45
11.2.2. Benlik Saygısı..........................................................................47
11.2.3. Ergenlik Dönemi ve Benlik Saygısı Gelişimi......................................50
11.3. Yaşam Doyumu İle İlgili Kuramsal Görüşler.........................................55
11.3.1. Çocuk ve Ergenlerde Yaşam Doyumu...............................................59
11.4. Depresyon İle İlgili Kuramsal Görüşler................................................62
11.4.1. Çocukluk ve Ergenlik Depresyonunun Özellikleri................................63
II.4.2. Çocukluk ve Ergenlik Depresyonunda Olumsuz Yaşam Olaylarının Rolü.. ..69
11.5. YURT DIŞINDA YAPILMIŞ ARAŞTIRMALAR.....................................72
11.5.1. Sokakta Çalışan Çocuklar İle İlgili Yurt Dışında Yapılmış Araştırmalar.......72
11.5.2. Benlik Saygısı İle İlgili Yurt Dışında Yapılmış Araştırmalar....................79
11.5.3. Yaşam Doyumu İle İlgili Yurt Dışında Yapılmış Araştırmalar...................84
11.5.4. Depresyon İle İlgili Yurt Dışında Yapılmış Araştırmalar.........................92
11.6. YURT İÇİNDE YAPILMIŞ ARAŞTIRMALAR...................................101
11.6.1. Sokakta Çalışan Çocuklar İle İlgili Yurt İçinde Yapılmış Araştırmalar.......101
11.6.2. Benlik Saygısı İle İlgili Yurt İçinde Yapılmış Araştırmalar......................113
11.6.3. Yaşam Doyumu İle İlgili Yurt İçinde Yapılmış Araştırmalar...................117
11.6.4. Depresyon İle İlgili Yurt İçinde Yapılmış Araştırmalar.........................122
BÖLÜM III
YÖNTEM.....................................................................................129
III. 1. Evren.....................................................................................129
111.2. Örneklem...............................................................................129
111.3. Veri Toplama Araçları.................................................................131
III.3.1. Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği..................................................131
111.3.1.2.Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları.....................................................................................132
111.3.2. Çok Boyutlu Öğrenci Yaşam Doyumu Ölçeği...................................132
III.3.2.1.Çok Boyutlu Öğrenci Yaşam Doyumu Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları.....................................................................................133
III.3.3. Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği...................................................135
III.3.3.1.Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları.....................................................................................136
111.4. Kişisel Bilgi Formu....................................................................137
111.5. Verilerin Toplanması......................................................................137
111.6. Verilerin İstatistiksel Analizi.........................................................137
BÖLÜM IV
BULGULAR......................................................................................139
IV.1. Sokakta Çalışan Öğrenciler İle Sokakta Çalışmayan Alt Gelir Düzeyine Sahip Öğrencilerin ve Sokakta Çalışmayan Üst Gelir Düzeyine Sahip Öğrencilerin, Benlik Saygısı Düzeyleri.....................................................................................143
IV.2. Sokakta Çalışan Öğrenciler İle Sokakta Çalışmayan Alt Gelir Düzeyine Sahip Öğrencilerin ve Sokakta Çalışmayan Üst Gelir Düzeyine Sahip Öğrencilerin Yaşam Doyumu Toplamına ve Alt Boyutlarına İlişkin Doyum Düzeyleri.....................145
IV.3. Sokakta Çalışan Öğrenciler İle Sokakta Çalışmayan Alt Gelir Düzeyine Sahip Öğrencilerin ve Sokakta Çalışmayan Üst Gelir Düzeyine Sahip Öğrencilerin Depresyon Düzeyleri.........................................................................151
BÖLÜM V
TARTIŞMA VE YORUM...................................................................153
V.1. Sokakta Çalışan Öğrenciler İle Sokakta Çalışmayan Alt Gelir Düzeyine Sahip Öğrencilerin ve Sokakta Çalışmayan Üst Gelir Düzeyine Sahip Öğrencilerin Benlik
Saygısı Düzeylerine İlişkin Bulguların Tartışılması ve Yorumlanması...............153
V.2. Sokakta Çalışan Öğrenciler İle Sokakta Çalışmayan Alt Gelir Düzeyine Sahip Öğrencilerin ve Sokakta Çalışmayan Üst Gelir Düzeyine Sahip Öğrencilerin Yaşam Doyumu Toplamına ve Alt Boyutlarına İlişkin Bulguların Tartışılması ve Yorumlanması................................................................................160
V.3. Sokakta Çalışan Öğrenciler İle Sokakta Çalışmayan Alt Gelir Düzeyine Sahip Öğrencilerin ve Sokakta Çalışmayan Üst Gelir Düzeyine Sahip Öğrencilerin Depresyon Düzeylerine İlişkin Bulguların Tartışılması ve Yorumlanması...........164
BÖLÜM VI
SONUÇ VE ÖNERİLER.....................................................................172
EKLER.............................................................................................179
KAYNAKÇA..................................................................................184 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.title |
Sokakta çalışan ve çalışmayan ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin benlik saygısı, yaşam doyumu ve depresyon düzeylerinin incelenmesi |
tr_TR |
dc.title.alternative |
An investigation of self-esteem, life satisfaction and depression levels of elementary school students working on streets and those not working |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
TR228319 |
tr_TR |