DSpace@İnönü

Yenileşme dönemi Türk edebiyatında öğretmen konulu hikâyelerde değer eğitimi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Kavruk, Hasan
dc.contributor.author Emek, Mustafa
dc.date.accessioned 2016-07-25T12:02:21Z
dc.date.available 2016-07-25T12:02:21Z
dc.date.issued 2010
dc.date.submitted 2010
dc.identifier.citation Emek, M. (2010). Yenileşme dönemi Türk edebiyatında öğretmen konulu hikâyelerde değer eğitimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 1-507 ss. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/3933
dc.description İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türk Edebiyatı Bölümü Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi Bilim Dalı. 1-507 ss. tr_TR
dc.description.abstract Bu çalışmada hikâye türü eserlerdeki öğretmen tipleri üzerinde durulmuştur. Tanzimat ile başlayan yenileşme döneminin günümüze kadar uzanan gelişim çizgisi içerisindeki hikâye türü eserler dikkate alınmıştır. Bu eserlerdeki öğretmenlerin şahsında yazarlar tarafından verilmek istenen değerler tespit edilmiştir. Bu tespitten hareketle söz konusu dönem içerisinde hikâye türü eserlerde öğretmen tipinde görülen değişmeler, toplum ve öğretmen kavramlarının karşılıklı etkileşimi konularında bir sonuca gidilmiştir. ?Hikâyeciliğimizin modern döneminde öğretmenin yeri nedir, ona hangi değerler yüklenilmiştir ve toplumda hangi roller verilmiştir?? gibi başlıca sorulara cevap aranmıştır. Cevaplardan hareketle eğitim, toplum ve öğretmen arasındaki bağlantının boyutu, niteliği ve sınırlılıkları üzerine farklı aynı zamanda yeni fikirlerin ortaya konulması amaçlanmıştır. Zaman aralığının geniş tutulması nedeniyle hikâye taramasında antolojilere ve toplu hikâye kitaplarına ağırlık verilmiştir. Araştırma kapsamında tespit edilen 500 öğretmen konulu hikâye arasından çalışma aracını oluşturan 330 hikâye, seçkisiz olarak belirlenmiştir. Bu eserlerdeki değerlerin tespitinde Milli Eğitim Bakanlığının eğitim programında bireylere kazandırılması hedeflenen olumlu değerler ölçüt alınmıştır. Dil eğitimi ve bireylere dil bilinci kazandırılması konusunda hikâyelerdeki iletiler ayrıca tespit edilmiştir. Eklenen tablolar ve grafikler yardımıyla elde edilen bulguların sistemli bir dökümü yapılmıştır. Ayrıca bahsedilen araçlar bulguların bilimsel bir zeminde değerlendirilerek sağlıklı bir sonuca ulaşılmasını da kolaylaştırmıştır. Öğretmenin değerlerin aktarımında, kültürel öğelerin devamının sağlanmasında köprü görevi gördüğü fikrini destekleyen sonuçlar elde edilmiştir. Yine öğretmenin toplum yapımızdaki saygın kişiliğinin ve lider rolünün eserlerde vurgulandığı, yazarların değerlerin aktarımında öğretmenin bu konumundan ağırlıklı olarak yararlandıkları görülmüştür. Değişen şartlara paralel olarak değerlerde de birtakım güncellemeler yapılmıştır. Türkçenin kullanımına, hikâye türünün gelişimine ve değer, toplum, öğretmen ilişkisine yönelik sonuçlar da elde edilmiştir. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER ÖN SÖZ...............................................................................................................5 ÖZET...................................................................................................................7 ABSTRACT........................................................................................................9 TABLOLAR LİSTESİ......................................................................................13 ŞEKİLLER LİSTESİ........................................................................................14 I. GİRİŞ.................................................................................................................15 1.1.PROBLEM DURUMU....................................................................................16 1.2.EDEBİ TÜR OLARAK HİKÂYE..................................................................17 1.2.1. Hikâyenin Tanımı ve Unsurları..............................................................17 1.2.2. Hikâye Türleri ve Anlatım Teknikleri....................................................23 1.2.3. Hikâyenin Geçmişi..................................................................................26 1.2.3.1. Dünya Edebiyatında Hikâyenin Gelişimine Genel Bakış................26 1.2.3.2. Ana Hatlarıyla Türk Edebiyatında Hikâyenin Tarihi....................29 1.2.4. Hikâye Türünün Eğitim ve Öğrenme Üzerindeki Etkisi.......................36 1.2.5. Eğitici-Öğretici Hikâyeler ve Değer Eğitimi...........................................37 1.2.6. Türkçenin Öğretiminde Hikâye Türünün Etkisi...................................40 1.3. TİP KAVRAMI..............................................................................................42 1.3.1. Türk Edebiyatında İşlenen Tipler..........................................................43 1.3.2. Edebiyatımızda Öğretmen Tipi ve Öğretmen Tipinden Hareketle Verilmek İstenen İletiler...................................................................................45 1.3.3. Öğretmen Tipinin Etkileyiciliği ve Değerler Eğitimi.............................47 1.4. DEĞER KAVRAMI VE DEĞERLER..........................................................50 1.4.1. Yapılan Başlıca Değer Sınıflamaları ve Değerlerin İşlevleri.................52 1.4.2. Değerlerin Aktarımı ve Önemi...............................................................54 1.4.3. Eğitim-Öğretim Programında Değerler ve Değerlerin Aktarımında Öğretmenin Rolü...............................................................................................55 1.5. TEZİN AMACI..............................................................................................58 1.6. TEZİN ÖNEMİ..............................................................................................61 1.6.1. İlgili Araştırmalar ....................................................................................61 1.7. VARSAYIMLAR ...........................................................................................64 1.8. SINIRLILIKLAR...........................................................................................65 1.9. TANIMLAR ...................................................................................................67 II.YÖNTEM ..........................................................................................................68 2.1. ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ......................................................................68 2.2. ÇALIŞMA ARACI.........................................................................................68 2.2. VERİ TOPLAMA TEKNİĞİ........................................................................73 2.3. TOPLANAN VERİLERİN ANALİZİ...........................................................73 III. BULGULAR VE YORUMLAR.....................................................................74 3.1. Alçak Gönüllülük Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar.............................74 3.2. Azim ve Kararlılık Değerleri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar .......................81 3.3. Bilimsellik Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar .........................................93 3.4. Çalışkanlık Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar........................................99 3.5. Dayanışma Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar......................................113 3.6. Ana Dili Bilinci Kazanma Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar..............123 .7. Doğruluk Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar.........................................133 3.8. Dostluk Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar............................................137 3.9. Empati Kurabilme Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar.........................153 3.10. Güvenilir Olma Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar.............................157 3.11. Hoşgörü Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar........................................173 3.12. İdealistlik Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar......................................184 3.13. Merhamet Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar.....................................205 3.14. Misafirperverlik Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar...........................214 3.15. Nezaket ve Görgü Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar.........................219 3.16. Olumlu Düşünme Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar.........................232 3.17. Örnek Olma Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar..................................241 3.18. Özgünlük Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar......................................248 3.19. Öz Güven Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar......................................254 3.20. Sabırlı Olma Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar .................................263 3.21. Sağlıklı Olmaya Önem Verme Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar.....271 3.22. Samimiyet Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar .....................................280 3.23. Saygı Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar..............................................288 3.24. Sevgi Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar..............................................304 3.25. Sorumluluk Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar ...................................330 3.26. Şefkat Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar............................................365 3.27. Titizlik Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar...........................................373 3.28. Toplumsallık Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar.................................384 3.29. Tutumluluk Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar...................................398 3.30. Vefa Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar ...............................................405 3.31. Yardımseverlik Değeri ile İlgili Bulgu ve Yorumlar.............................418 IV.SONUÇ VE ÖNERİLER...............................................................................441 KAYNAKÇA.......................................................................................................445 EKLER................................................................................................................473 BİLDİRİM..........................................................................................................507 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject değer eğitimi tr_TR
dc.subject türkçe eğitimi tr_TR
dc.subject türk edebiyatı tr_TR
dc.subject öğretmen tr_TR
dc.subject hikâye tr_TR
dc.title Yenileşme dönemi Türk edebiyatında öğretmen konulu hikâyelerde değer eğitimi tr_TR
dc.title.alternative Value education in teacher subjected short stories in Turkish short story of modernization period tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster