DSpace@İnönü

Tasarım ve haksız rekabet hukuku açısından yedek parçaların korunması ve türkiye’nin ekonomi politik tercih sorunu

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Pınar, Hamdi
dc.date.accessioned 2016-08-03T12:58:21Z
dc.date.available 2016-08-03T12:58:21Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Pınar, H. (2015). Tasarım ve haksız rekabet hukuku açısından yedek parçaların korunması ve türkiye’nin ekonomi politik tercih sorunu.İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi Özel Sayı Cilt:2 Yıl 2015.739-774 ss. tr_TR
dc.identifier.uri https://www.inonu.edu.tr/uploads/contentfile/173/files/6%20hamdi%20p%C4%B1nar.pdf
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/4044
dc.description İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi Özel Sayı Cilt:2 Yıl 2015 tr_TR
dc.description.abstract AB Komisyonu, tamir amaçlı yedek parçalara ilişkin 14 Eylül 2004 tarihinde bir taslak yayımlamıştır. Bunun amacı AB içinde yedek parçaların tasarım korumasından vazgeçilmesidir. Bu liberalleşme sayesinde yedek parça piyasasında tüketicilerin yararına olarak ucuz ürünlere ulaşımı mümkün olacak ve rekabet ortamı iyileştirilecektir. Zira tasarım hukukunda yedek parça korumasının, bu ürünün teknik işlevi ve kalitesiyle hiçbir ilgilisi bulunmamaktadır. Bu liberalleşme süreci henüz tamamlanamamıştır. AB Komisyonu, 21 Mayıs 2014 tarihinde 98/71 s. Yönerge’nin değiştirilmesine ilişkin taslağı geri çekmiştir. Türk hukukunda yürürlükteki mevzuata göre belli bir süre (3 yıl) geçtikten sonra tamir amaçlı kullanım amacıyla yedek parça (must match) üretimi mümkündür. Türk hukukunun mehazı olan AB hukukundaki bu tartışmalardan sonra Türkiye’nin bu alandaki mevzuatını yeniden gözden geçirmesi gereklidir. Zira Türk otomotiv pazarında satılan araçların %78’i ithal otomobildir. Ancak Türkiye’de yaygın ve güçlü bir otomotiv yan sanayii bulunmaktadır. Buna rağmen korumacı bir düzenlemenin hâkim olduğu Türkiye’de zamanla yedek parça üretiminin ağırlıklı olarak montaja yönelik bir üretim şekli aldığı ve bağımsız yedek parça üreticilerinin pazardaki paylarının zamanla azaldığı piyasa araştırmalarıyla da ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada bu tartışmalar ve değerlendirmeler ayrıntılı incelenerek Türk otomotiv ve yedek parça pazarı açısından olması gereken korumanın sınırı ve hukuki düzenlemeye dönük öneriler getirilecektir. tr_TR
dc.description.abstract On 14th September 2004, the EU Commission has issued a draft regarding spare parts for reparation, the purpose of which is to renounce the design protection of spare parts within the EU. Through this liberation, consumers in the spare parts market would be enabled to access lowpriced goods, which would be to their benefit. Moreover, competitive environment would be enhanced, since the protection of spare parts through design law does not have any effect on its technical function or its quality. Unfortunately, this liberalization process could not be finalized. The EU Commission, on 21 May 2014, has withdrawn the draft that aimed to amend Directive 98/71. According to Turkish Law, it is possible to manufacture spare parts (must match) for reparation purposes after 3 years. After the abovementioned discussions that has taken place in the EU, Turkish law, of which the predecessor is EU Law, has to be revaluated regarding the matter. 78% of the automobiles sold in Turkish automotive sector are imported. However, there is a strong a widespread subsidiary industry. Nevertheless, market studies have revealed that, due to the existence of protective legal rules in Turkey, manufacturing of spare parts had evolved into a manufacturing based on assemblage, and that the market shares of independent spare part manufacturers had declined. In this work, discussions and various arguments regarding the issue will be analysed in depth. Furthermore, the ought-to-be legal rules and limits to protection appertaining to Turkish automotive and spare parts markets will be presented. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject AB Hukuku tr_TR
dc.subject Türkiye tr_TR
dc.subject Tasarım Hukuku tr_TR
dc.subject Otomotiv sektörü tr_TR
dc.subject Yedek Parça tr_TR
dc.subject Görsel Zorunluluk Arz Eden Yedek Parçalar (must match) tr_TR
dc.subject EU law tr_TR
dc.subject Turkey tr_TR
dc.subject Design law tr_TR
dc.subject Automotive sector tr_TR
dc.subject Must match tr_TR
dc.title Tasarım ve haksız rekabet hukuku açısından yedek parçaların korunması ve türkiye’nin ekonomi politik tercih sorunu tr_TR
dc.title.alternative Protectıon of spare parts ın terms of desıgn and unfaır competıtıon law and turkey’s problem of polıtıcal economy preference tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi tr_TR
dc.contributor.department Bilkent Üniversitesi Hukuk Fakültesi tr_TR
dc.contributor.authorID TR178048 tr_TR
dc.identifier.volume 6 tr_TR
dc.identifier.issue 0 tr_TR
dc.identifier.startpage 739 tr_TR
dc.identifier.endpage 774 tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster