2011 yılında yayınlanan Tüketici Hakları Direktifi
1
uzun bir hazırlık aşamasına
sahiptir. 8.10.2008 yılında Avrupa Komisyonu tarafından sunulan tasarıda2
, tüketici
haklarına ilişkin dört Direktif üzerinde çalışılmış (Kapıdan Satışlara İlişkin Direktif,
Mesafeli Satışlara İlişkin Direktif, Tüketici Satımlarına İlişkin Direktif ve Haksız Şartlara
İlişkin Direktif), bu Direktiflerin tam uyum ilkesi benimsenerek, yeniden hazırlanması
öngörülmüştür.
25.06.2010 yılında Avrupa Parlamentosu Ortak Pazar ve Tüketicinin
Korunmasından Sorumlu Komisyonun yayınladığı raporda3
ise “hedeflenen” tam uyumun
sadece Ortak Pazar için önem arz eden mesafeli sözleşmeler ve kapıdan satışlar alanında
kalması gerektiği belirtildi.
Bu çalışmaların ardından 25.10.2011 tarihinde Tüketici Hakları Direktifi
yayınlandı. Mesafeli sözleşmeler ve kapıdan satışlara ilişkin sözleşmelerde tam uyum
ilkesinin benimsendiği Direktif, uygulama alanına giren konularda, üye ülkelerde norm
birliğinin sağlanmasını, böylece Ortak Pazar’ın daha iyi işlemesini ve tüketici haklarının
üst seviyede korunmasını hedeflemektedir. Üye ülkelerin bu Direktifi iç hukuklarına
aktarmaları için tanınan süre 13.12.2013 tarihinde dolmuştur.
Bu Direktif hükümleri, 7.11.2013 tarihinde kabul edilen 6502 Sayılı Tüketicinin
Korunması Hakkında Kanun hazırlanırken göz önünde bulunduruldu.
Çalışmamızda Direktifin uygulama alanı, getirdiği yenilikler ve mesafeli
sözleşmeler alanında Türk hukukundaki yansımaları değerlendirilecektir.
The Directive on Consumer Rights came into force in 2011 has a long drafting
period. On 08.10.2008 the draft prepared and presented by the European Commission
aimed to harmonize the directives that are the Directive on Doorstep Selling, the Directive
on Distance Contracts, the Directive on Consumer Sales and the Directive on Unfair
Terms in Consumer Contracts.
On 25.06.2010 it was asserted in the report formed by the Committee of Internal
Market and Consumer Protection of the European Parliament that the objective of
harmonization should only be related to distance contracts and doorstep selling due to its
significance to Common Market.
After the drafting period, the Directive on Consumer Rights signed into law on
25.10.2011. The Directive that harmonizes Distance Contracts and Doorstep Selling has
the aim of the application of the same norms in the entire member states that will result in
the better functioning of the Common Market and high-level protection of consumers. On
13.12.2013 the time for the implementation of the Directive by Member States has
expired.
Turkish Consumer Protection Act no. 6502 that came into force on 07.11. 2013
resembles the Directive on Consumer Rights.
In this article, the application of the Directive, the changes that are brought and the
effects on Turkish Law in the field of distance contracts will be presented.