Bu araştırma, beden eğitimi ve spor yüksekokulu özel yetenek sınavına giren adayların
durumluk ve sürekli kaygı durumları ile sınav performansları arasındaki ilişkiyi çeşitli
değişkenler açısından incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın evreni 2009-2010 eğitim
öğretim yılında İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu özel yetenek sınavına
katılan 1060 adaydan oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise bu adaylardan gönüllü
olarak çalışmaya katılmayı kabul eden 648 aday oluşturmaktadır. Araştırmada sınava giren
adayların kaygı durumlarını belirlemek için Spielberger’in “Durumluk-Sürekli Kaygı
Envanteri” kullanılmıştır. Bu çalışmada, elde edilen veriler değerlendirilirken ölçme
araçlarının birinci bölümünde yer alan bağımsız değişkenler için betimsel istatistik
hesaplamaları yapılmıştır. Varyanslar homojen olmadığı için, katılımcıların verdikleri
yanıtların bağımsız değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla
“Kruskal Whallis H Testi” yapılmıştır. Araştırmada sınava giriş sayısı değişkeni açısından
adayların daha kaygılı olduğu ve özel yetenek sınav puanı (ÖYSP) arasında anlamlı biçimde
farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Adayların, birinci aşama ve ikinci aşama sportif başarı
puanları ile kaygı puanları arasında anlamlı farklılık görülmemiştir. Sınava giren adayların
durumluk kaygı puanları ile ikinci aşama puanları arasında ise ters yönlü düşük düzeyde bir
ilişki görülmektedir. Sınava giren adayların durumluk kaygı puanlarının yüksek olması ikinci
aşama puanlarının düşmesine, dolayısıyla bir başarısızlığa neden olabilecektir.
This research aims at analyzing the relationship between the state and trait anxiety
levels and exam performances of the candidate students entering the special ability exam for
School of Physical Education and Sports program in terms of some variables. The population
of the research comprises 1060 candidates taking the special ability exam held by Inonu
University School of Physical Education and Sports in 2009-2010 academicals years. The
sample of the research consists of 648 of these candidate students who volunteered to
participate into the study. In order to measure the anxiety levels of the participants who are
taking the exam, Spielberger’s State-Trait Anxiety Inventory was used. In the evaluation of
the data obtained in this study, descriptive statistical methods were used for the independent
variables in the first part of the instruments. Since variances were not homogeneous Kruskal
Whallis H Test were used to determine whether participants’ scores differed by independent
variables. No significant difference was observed between candidates’ anxiety scores in terms
of how many times the candidate has taken the exam, 1st stage and 2nd stage sportive
achievement scores. Moreover, a slight and negative correlation was found between state-trait
anxiety scores and 2nd stage sportive achievement scores. High State-Trait Anxiety scores of
candidates may cause to fall 2nd stage sportive achievement scores, thus might cause a failure
for candidates.