This study aims to analyse the attainments that the students in need of special
education gain during the course of games and physical activities. The screening model was
used in this research. The study group consists of 80 students who are attending 22 separate
schools together with normal students and certified by RAM-Counselling and Research
Centre as needing special education. As data collection tool, “Games and Physical Activities
Evaluation Form” was used in the research and this evaluation form was filled by 65 class
teachers. The frequency (f) and percentage (%) distribution of the data obtained was
statistically calculated. According to the findings, the teachers considered the students in need
of special education as qualified for walking, running slowly and participating in games and
national holiday activities whereas they found those students as unqualified for the activities
such as change of location, balance exercises, the exercises requiring object control, dancing
and folk dances and physical fitness. Consequently, the research reveals that the students in
need of special education should be improved in terms of the attainments gained in the course
of games and physical activities.
Bu araştırmanın amacı özel eğitime gereksinim duyan öğrencilerin oyun ve fiziki
etkinlikler dersinde elde ettikleri kazanımları incelemektir. Araştırma tarama modelindedir.
Araştırma grubunu 22 farklı okulda öğrenim gören, RAM tarafından raporlu olan ve normal
öğrencilerle derse giren 80 özel eğitime gereksinim duyan öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma
kapsamında veri toplama aracı olarak “Oyun ve fiziki Etkinlikler Değerlendirme Formu”
kullanılmış ve bu değerlendirme formu 65 sınıf öğretmeni tarafından doldurulmuştur. Elde
edilen verilerin istatistiksel olarak frekans (f) ve yüzde (%) dağılımı hesaplanmıştır. Bulgulara
göre; öğretmenler özel eğitime gereksinim duyan öğrencilerin yürüme, yavaş koşma, oyun ve
milli bayramlara katılımı konusunda yeterli bulurken, yer değiştirme hareketleri, dengeleme
hareketleri, nesne kontrolü gerektiren hareketler, dans ve halk dansları, fiziksel uygunluk gibi
etkinliklerde ise yeterli olmadığı belirlenmiştir. Sonuç olarak; özel eğitime gereksinim duyan
öğrencilerin oyun ve fiziki etkinlikler dersinde elde ettikleri kazanımlar açısından
geliştirilmeleri gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.