DSpace@İnönü

Friedman okul müdürleri tükenmişlik ölçeğinin türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Özer, Niyazi
dc.contributor.author Dönmez, Burhanettin
dc.contributor.author Cömert, Melike
dc.date.accessioned 2016-09-19T08:28:56Z
dc.date.available 2016-09-19T08:28:56Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Özer, N. Dönmez, B. Cömert, M. (2012). Friedman okul müdürleri tükenmişlik ölçeğinin türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisiı. Cilt 13, Sayı 1, 105-121 ss. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/4425
dc.description İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (2012). Cilt 13, Sayı 1, 105-121 ss. tr_TR
dc.description.abstract The purpose of this study is to adapt Friedman’s “Burnout Scale for Principals [BSP]” into Turkish by testing its validity and reliability. The validity and reliability studies regarding the adaptation of the scale into Turkish language and culture were done using the data obtained from 196 principals who worked in Diyarbakır province and voluntarily participated to the study during 2009-2010 school year. Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were used to test the construct validity of the Burnout Scale for Principals. To test the reliability of the instrument item-total correlations, Cronbach Alpha internal consistency coefficients and test-retest correlation coefficients were estimated. The validity and reliability studies on the Turkish form of Principal Burnout Scale revealed 20 items reduced under three factors (depersonalization, exhaustion and professional achievement) as in the original form. tr_TR
dc.description.abstract Bu araştırma ile özel olarak okul müdürleri için geliştirilmiş olan tükenmişlik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması, geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılması amaçlanmıştır. Araştırmanın geçerlik ve güvenirlik çalışmaları, 2009-2010 eğitim-öğretim yılında, Diyarbakır ilinde görev yapan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 196 okul müdüründen toplanan veriler üzerinden yapılmıştır. Ölçeğin kapsam geçerliğini sağlamak amacıyla uzman ve okul müdürlerinin görüşleri alınmış, yapı geçerliliğini test etmek için açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) teknikleri kullanılmıştır. Güvenirlik çalışmaları kapsamında, Cronbach Alpha, Spearman-Brown ve Guttman iç tutarlılık katsayıları ve test-tekrar test korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Yapılan geçerlik ve güvenirlik çalışmaları sonucunda elde edilen değerler, uyarlaması yapılan ölçeğin duyarsızlaşma, tükenme ve mesleki başarı olmak üzere üç alt faktörden oluştuğunu ortaya koymuştur. Bu çalışmada elde edilen bulgular ölçeğin, Türkiye’de okul müdürlerinin yaşadıkları tükenmişliğin belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olacağı düşünülmektedir. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Okul müdürleri tr_TR
dc.subject Tükenmişlik tr_TR
dc.subject Duyarsızlaşma tr_TR
dc.subject Tükenme tr_TR
dc.subject Mesleki başarı tr_TR
dc.subject Ölçek geliştirme tr_TR
dc.subject School principal tr_TR
dc.subject Burnout tr_TR
dc.subject Depersonalization tr_TR
dc.subject Exhaustion tr_TR
dc.subject Professional achievement tr_TR
dc.subject Scale adaptation tr_TR
dc.title Friedman okul müdürleri tükenmişlik ölçeğinin türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması tr_TR
dc.title.alternative Turkish adaptation of friedman school principal burnout scale: reliability and validity studies tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi tr_TR
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi tr_TR
dc.contributor.authorID TR44806 tr_TR
dc.contributor.authorID TR2850 tr_TR
dc.contributor.authorID TR120571 tr_TR
dc.identifier.volume 13 tr_TR
dc.identifier.issue 1 tr_TR
dc.identifier.startpage 105 tr_TR
dc.identifier.endpage 121 tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster