Bu araştırmada; özel öğrenme güçlüğü olan çocukların kaba ve ince motor becerilerinin değerlendirilmesi
amaçlanmıştır. Çalışma grubumuzu, Kars Rehberlik ve Araştırma Merkezin (RAM) den raporlu ve
rehabilitasyon merkezlerinde eğitim alan engelli olan 99 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmadan önce gerekli
izinler alınmıştır. Veri toplama aracı olarak Özel Eğitim Rehberlik ve Araştırma Hizmetleri Genel
Müdürlüğünün özel öğrenme güçlüğü destek eğitim programında belirtilen eğitim programı içerisinde kaba ve
ince motor becerilerin değerlendirmesi ile ilgili motor koordinasyon alan testi uygulandı. Elde edilen verilerin
istatistiksel olarak frekans (f) ve yüzdelik (%) dağılımları hesaplanmıştır ve ilişkilendirmelerde ise t-testi analizi
yapılarak sonuçların yorumlanmasında 0.05 anlamlılık düzeyi dikkate alınmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; aba
ve ince motor beceriler ile ilgili kazanımların geliştirilmesi konusundaproblem yaşadıkları, el tercihinde
geciktikleri, yap boz, küpler, lego gibi oyuncaklarla oynamada zorlandıkları belirlendi. Öğretim öncesi ve
öğretim sonrası değerlendirme ile ilgili değişimler karşılaştırıldığında hem kaba motor hem de ince motor
beceriler ile ilgili kazanımların öncesine göre olumlu (+) ve p<0,001 düzeyinde anlamlı olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
In this research; it was aimed to evaluate the rough and fine motor skills of disabled children having special
learning difficulties. Our working group includes 99 disabled students having disabled reports given by the Kars
Guidance and Psychological Consultant Center (RAM) and being educated in Rehabilitation Center. Fıst of all
the necessary permissions were obtained. The Motor Coordination Area Test related to the evaluation of rough
and fine motor abilities defined in special learning difficulty support education program of Directorate General
of Special Education, Counselling and Research Services such as data collecting instrument. The frequency and
percentage rates of the data were calculated and “0.05” significance level was put into account in commanding
the results by making “t-test” analysis for associations. According to results; t was defined that they had
difficulties while playing with toys such as lego, puzzle and cubes, they were late in hand crafts and having
problems in developing recoveries related to the rough and fine motor abilities. When the changes related to the
evaluation before and after the teaching were compared it was understood that the recoveries related to either
rough or fine motor abilities were more positive than before and meaningful with the level of (+) and P>0.05.