The purpose of the study is to determine pre-school teachers’ ideas about science
education. Fifteen out of the 30 teachers were from kindergarten located in the center
of Ankara and Antalya, and the rest were from an independent-kindergarten. Those
teachers were not trained for science education activities apart from bachelor’ years.
Semi-structured interviews were conducted to obtain data from the teachers.
According to the results; they are aware of the importance of science education, they
see necessary and give positive opinion to science education activities in pre-school
education. Teachers stated that they made use of previously prepared materials for
activities, had science education activities every day, and thought science education
activities were very beneficial to gain the purposes. In addition, they said that science
education activities had positive effect on increasing attention, perception, and
permanent learning; also gave an opportunity for learning by doing activities to
increase the life experiences of children.
Okul öncesi öğretmenlerin fen etkinlikleri hakkındaki görüşlerini belirlemek amacı ile
gerçekleştirilen bu çalışma, Ankara ve Antalya il merkezinde anasınıfında ve bağımsız
anaokulunda görev yapan 30 okul öncesi öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Yarı
yapılandırılmış görüşmeler sonucunda elde edilen veriler analiz edildiğinde; okul
öncesi öğretmenlerin fen etkinlikleri konusunda farkındalıklarının yüksek olduğu,
lisans eğitimi dışında fen etkinlikleri ile ilgili bir eğitim almadıkları, fen etkinliklerini
okul öncesinde gerekli gördükleri ve fen etkinliklerinin etkililiği konusunda olumlu bir
görüşe sahip oldukları belirlenmiştir. Öğretmenlerin fen etkiliklerini planlamada
önceden hazırlanmış örneklerden yararlandıkları, her gün fen etkinliğine yer
verdikleri, sınıflarında yeterliliği tartışılsa da bir fen öğrenme merkezi bulunduğu, fen
etkinliklerinin amacı kazandırmada son derece etkili olduğunu düşündükleri ve fen
etkinliklerinin kalıcı öğrenme sağlaması, dikkat ve algıyı arttırması, yaparak
yaşayarak öğrenme fırsatı vererek çocukların yaşam deneyimlerini ve özgüvenlerini
arttırması gibi olumlu etkileri olduğunu düşündükleri belirlenmiştir.