After the period of experimental research, final test stage and necessary assessment were performed, and comparison of
results has been performed. The data related with problems discussing in research have been obtained through personal
information form, the tool of Hearing Analyses and Singing Skills in Due form of Musical – Tonal Attributes Scale. In
the tool of Hearing Analyses and Singing Skills in Due form of Musical – Tonal Attributes Scale; Pentad Likert Scale
was used as rating scale, which compromised choices of “ very good 5, upper intermediate 4, intermediate 3, lower
intermediate 2, very low 1”. Principal Component Analysis has been made for providing validity of data collection tool.
The scale of Cronbach Alfa Reliability Co-efficient was found as 97. SPSS with version 11.5 was used for statistical
analyses and 0,05 was chosen for statistical significance level. Non parametric tests (Mann Whitney U) was used owing
to the fact that number of person in groups made comparison in data analyses were not on the number required by
parametric tests. As a result of performed analyses, it was found that hearing loss variable have a negative impact on the
child’s singing skills in due form of musical-tonal attributes.
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitimde ses eğitimi alan çocukların müziksel ses özelliklerine uygun olarak şarkı
söyleyebilme becerilerine işitme kaybı değişkeninin etkisinin olup olmadığının belirlenmesi olup, bu yolla işitme kaybı
olan ve olmayan çocukların müzik eğitimlerine ve müziksel ses gelişimlerine katkıda bulunmaktır. Araştırmanın
yürütülmesinde tek grup ön test-son test deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Deneysel çalışmada kullanılan
örneklemin belirlenmesinde grup (sınıf) mevcudu ve işitme kaybı özelliği durumu göz önünde bulundurulmuştur. Buna
göre araştırmanın uygulaması, Gazi Eğitim Fakültesi Uygulama Anaokulu 3 yaş grubunda yer alan 11 çocuk ile
yapılmıştır. Denel işlem öncesinde örneklem grubunun işitme analizleri ve ön test aşaması yapılmış, denel işlem
aşamasında ise hazırlanan 20 ayrı ses eğitimi etkinliği her gün aynı saatte olmak üzere örneklem grubuna uygulanmıştır.
Denel işlem sonrasında yine son test aşaması ile gerekli değerlendirmeler yapılarak sonuçlar karşılaştırılmıştır.
Araştırmada ele alınan problemlere ilişkin veriler, kişisel bilgiler formu, işitme analizleri ve müziksel ses özelliklerine
uygun şarkı söyleyebilme becerisi ölçme aracı yoluyla elde edilmiştir. Müziksel ses özelliklerine uygun şarkı
söyleyebilme becerisi ölçme aracında derecelendirme ölçeği olarak, “çok iyi 5, ortanın üstünde 4, orta 3, ortanın altında
2, çok düşük 1” seçeneklerinden oluşan beşli Likert Ölçeği kullanılmıştır. Veri toplama aracının Cronbach Alfa
Güvenirlik Katsayısı, 97 olarak bulunmuştur. İstatistiksel çözümlemeler için SPSS 11.5 programı kullanılmış ve
istatistiksel anlamlılık düzeyi olarak 0,05 seçilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde karşılaştırılan gruplardaki kişi sayıları
parametrik testlerin gerektirdiği sayıda olmadığı için parametrik olmayan testler (Mann Whitney U) kullanılmıştır.
Yapılan çözümlemeler sonucunda; işitme kaybı değişkeninin çocukların müziksel ses özelliklerine uygun şarkı
söyleyebilme becerilerini olumsuz yönde etkilediği ortaya çıkmıştır.