Bu çalışma sanat tarihi öğretiminde uygulanan gezi-gözlem yöntemi ile sunu –gösteri yönteminin bilginin kalıcılığı
açısından bir karşılaştırmasını içermektedir. Her iki yöntem için seçilen konu Eski Malatya Ulu Cami’sidir. Çalışma
İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Resim Öğretmenliği Programı üçüncü sınıf
normal ve ikili öğretim öğrencileri üzerinde yapılmıştır. İlk etapta her iki gruba, hazır bulunmuşluklarını ölçmek için
Eski Malatya Ulu Cami’si ile ilgili on üç sorudan oluşan bir ön test uygulanmıştır. Bu test sonrası öğrencilerin konu ile
ilgili bilgileri tespit edilmiştir. Daha sonra kontrol grubuna sunu yöntemi uygulanarak yapı detaylı bir şekilde
tanıtılmıştır. Deney grubu ise ön testten sonra yapıya götürülerek gezi-gözlem yöntemiyle konu hakkında
bilgilendirilmiştir. Bir hafta sonra her iki gruba da aynı soruların farklı ifade biçimleriyle yine on üç soruluk bir son test
uygulanmıştır. Daha sonra iki ay gibi bir süre geçtikten sonra aynı öğrenci gruplarına, iki aylık süre içerisindeki bilgi
kalıcılığını ölçmek için ikinci bir son test uygulanmıştır. Burada uygulanan son testte de bir önceki son test soruları
farklılaştırılarak sorulmuştur. Ön testlere ve bir hafta sonra yapılan son testlere ait sonuçlar ve o sonuçların kendi
içerisindeki karşılaştırmaları ayrı bir çalışmanın konusudur. Bu çalışma, konunun işlenmesinden bir hafta sonra yapılan
birinci son test ile konunun işlenmesinden iki ay sonra yapılan ikinci son test arasındaki bilgi kalıcılığını ölçmeye
yöneliktir. Ayrıca her iki grup içerisinde yer alan öğrencilerin cinsiyet farklılıklarının uygulanan yöntemler açısından
bir anlam ifade edip etmediği de tespit edilmeye çalışılmıştır.
This study contains the comparison of the methods of trip-observations and demonstration practiced in Art History
Teaching in the aspect of permanence of information. The chosen subject for both methods was Old Malatya Ulu
Mosque. This study had been carried out at Inonu University, Education Faculty, Fine Arts Section Art Teaching
Department, on third graders. A pretest that includes thirteen questions about Old Malatya Ulu Mosque had been
applied to both groups to lear their preparation with this test, the students knowledge about the subject had been
determined. Then by using the method of demonstration practiced the building had been presented in a detailed way to
control group. After pretest, the group of experiment had taken to the building and had been informed about the subject.
The same groups were applied to a last test in which same questions were asked in a different style after one week;
After all, the groups were applied to a last test to determine the permanence of information at the end of two months.
The questions being applied in this last test were changed the previous test and asked. The results of last tests and the
test being applied to one week later and the comparison of tests within themselves is a subject of another study. This
study aims to determine the permanence of information between the test being applied one week after telling the lesson
and the test applied two months later. The study also tried to check whether the gender had an effect or not.