Engelli bireyler yaşamın her alanında çeşitli sorunlarla karşılaşmaktadırlar. En önemli sorunlardan biri de
kentsel dış mekânlardaki hareket özgürlüğünü kısıtlayıcı uygulamalardır. Günlük yaşamda çok sayıda engelli
kişi, dış mekân etkinliklerinden yardım almadan faydalanamamaktadır. Adil olmayan bu durumun önlenmesi,
tasarım sürecinde engelli kişilerin de gereksinimlerinin göz önünde bulundurulmasıyla mümkündür.
Son yıllarda artan bilinç düzeyi ile birlikte tasarımda erişilebilirlik ön plana çıkmaya başlamıştır. Ancak belli
noktalarda bu tasarımlar anlık çözümlerle geçiştirilmekte, bütüncül değerlendirilmemektedir. Bu uygulamalar
bizlere noktasal çözümler sunarken, sistemin çalışmamasına neden olmaktadır.
Bu çalışmada tekerlekli sandalye kullanan engellilerin kent parklarını engelsiz olarak dolaşabilmeleri için
rotalar oluşturulması amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında Antalya Atatürk Kültür Parkı’nın hâlihazırdaki
durumları incelenmiş ve problemli noktalar belirlenmiştir. Problemli alanlar için çeşitli çözüm önerileri
geliştirilmiş ve engelsiz rotalar belirlenerek tablolar ile gösterilmiştir.
Disabled individuals have several problems in daily life. One of the most important problem they faced is
barriers that hamper the free movement in outdoor places of cities. Most of the disabled individuals are not
able to use outdoor facilities without help in daily life. The prevention of this unfair situation is possible by
considering their special needs while designing process.
In recent years, by increasing the level of consciousness, barrier-free design has started to come into
prominence. However, at certain points, these designs are circumlocutioned by instant solutions, not
considered to be holistic. While these applications offer some solutions, also they couse the system to stop
working.
In this study, determination of barrier-free routes for whellchair user in urban parks is aimed. At the end of
the study the current situation of Antalya Atatürk Park is examined and problematical areas on site are
determined. Several solutions are developped for these problematical areas and barrier-free routes are
specified and presented by the charts.