Amaç: Bu araştırma üniversite öğrencilerinin
toplumsal cinsiyet rolüne yönelik görüşlerini
belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: İnönü Üniversitesinde öğrenim
gören 706 öğrenci araştırma grubunu oluşturmuştur.
Araştırmanın verileri literatür taranarak hazırlanan
soru formu aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde; sayı, yüzdelik, ortalama,
bağımsız değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek
amacıyla tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve
bağımsız gruplarda t testi yöntemleri kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin
%56.9‘unu kadın %56.1’i birinci, %43.9’u
dördüncü sınıf öğrencisidir. Cinsiyet, aile tipi, anne
eğitimi, yaşanılan yer ile cinsiyet rolüne ilişkin tutum
toplam puanları arasında anlamlı ilişki bulunmuştur,
ancak birinci sınıf ile dördüncü sınıf ve baba eğitimi
ile anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.
Sonuç ve Öneri: Öğrencilerin üniversite eğitim
sırasında sınıflarının cinsiyet rollü üzerine etkili
olmadığını ve annenin eğitim durumunun
öğrencilerin cinsiyet rol ayrımcılığını azalttığı, bu
durum toplumda cinsiyet rolünün farkının
azaltılmasında annenin eğitimin daha etkin
olabileceğini düşündürmektedir. Araştırma
sonuçlarına dayanarak, toplumsal cinsiyet eşitliğine
yönelik kulüplerin, öğrenci topluluklarının kurulması
ve bu tür etkinliklere erkek öğrencilerin katılımının
desteklenmesi önerilir.
Objective: The survey was conducted to learn
about the opinion of university students on gender
roles.
Materials and Method: The survey group
consisted of 706 students attending İnönü
University. The survey data was collected by using a
questionnaire prepared after going over the relevant
literature. Methods used in data analysis included
numbers, percentages, averages, unidirectional
variance analysis (ANOVA) to evaluate relationship
between independent variables and t-test for
independent groups.
Findings: Of students covered by the survey 56.9%
are females, 56.1% are freshmen and 43.9% are
seniors. When total scores on gender, family type,
mother’s education status, place of settlement and
gender roles are concerned there is statistically
significant relationship between these and the grade
of students. But no significant relationship was
found between freshman and senior students with
respect to father’s educational status.
Conclusion and Suggestion: It may be concluded
that grades of university students have no effect on
conceptions about gender roles. However, it is
found that the educational status of mother reduces
students’ bias on gender roles, suggesting that
mothers’ education could be an important factor in
ensuring gender equality. On the basis of survey
outcomes, it is suggested to encourage the
establishment of gender equality clubs in
universities and the participation of male students to
these clubs.