Ob jec ti ve: The objective of this study was to determine the conversion rates of Turkish
residency theses to scientific articles. Ma te ri al and Met hods: 22.625 residency theses written at 28
university hospitals, nine state hospitals and two military hospitals’ residency programmes and recorded
at the web of National Thesis Center were searched through Web of Science in order to
evaluate their publication pattern in SCI-expanded journals in 1980-2005. Re sults: The number of
published thesis at SCI expanded journals was found to be 1397 (6.2%) with the median number of
citations received per paper ranging from 0.3 to 5.0. Publication percentage was highest for theses
written at military hospitals and lowest for those written at state hospitals. Conc lu si on: Percentage
of published thesis in Turkey is lower when compared to the remaining European Countries.
Therefore, we need alternative practices to use our manpower, time and financial resources more
effectively. The first alternative is to put an end to the obligation to write thesis in order to complete
residency training in some types of hospitals or to convert this obligation to an option. Another
alternative is to establish a National Thesis Advisory Center and make it essential to get approval
from this center in order to conduct a thesis project.
Amaç: Bu çalışma Türkiye’de yapılan tıpta uzmanlık tezlerinin bilimsel makalelere dönüş-
me oranlarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Ge reç ve Yön tem ler: Ulusal Tez Merkezinde kayıtlı bulunan,
28 üniversite hastanesi, dokuz devlet hastanesi ve iki askeri hastanedeki asistanlık
programlarında 1980-2005 yılları arasında tamamlanan 22.625 tıpta uzmanlık tezinin SCI-expanded
kapsamındaki dergilerde yayınlanma durumlarını belirlemek amacıyla Web of Science’ta araş-
tırıldı. Bul gu lar: SCI expanded dergilerinde yayınlanan tez sayısı 1397 (%6,2) olarak ve yazı başına
alınan yıllık atıf ortancaları sayısı 0.3-5.0 aralığında bulundu. Yayınlanma yüzdesi askeri hastanelerde
en yüksek iken devlet hastanelerinde en düşük bulundu. So nuç: Türkiye’de yapılmış olan tıpta
uzmanlık tezlerinin yayınlanma yüzdesi diğer Avrupa ülkeleri ile karşılaştırıldığında daha düşük
bulunmaktadır. Bu durumun açıklayıcısı olacak çeşitli sebebpler ortaya konulabilir. Tıp eğitimindeki
çeştli eksiklikler, tez yazımını ve yayınlanmasını teşvik edici desteklerin eksikliği gibi. Bu durumda
işgücü, zaman ve parasal kaynaklarımızı daha etkin kullanabileceğimiz alternatif yollara
gerekisinimimiz bulunmaktadır. Birinci seçenek tamamen veya bazı hastane tiplerinde asistanlık
eğitimini tamamlamak için tez yazma zorunluluğunu kaldırmak ve seçmeli hale dönüştürmektir. Bir
başka seçenek ise bir Ulusal Tez Danışma Merkezi kururak bir tez projesinin yürütülebilmesi için
bu merkezin onayının alınmasını esas kılmaktır.