Bu çalışmanın amacı, Futbol, Halkoyunları, Basketbol, Voleybol branşıyla uğraşan işitme engelli
bireylerin görsel reaksiyon süreleri belirleyerek, sedanter işitme engelli bireylerin görsel reaksiyon süreleriyle
karşılaştırarak aralarında farkın olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırmaya 14.38±3.32 yıl yaş ortalamaya
sahip, özel eğitim olanaklarından yararlanan 51 spor yapan, 105 spor yapmayan toplam 156 birey katılmıştır.
Beden eğitimi dersleri dışında 3-5 yıl aralığında, 2-2,5 saat ve haftada en az 3 antrenman yapan işitme engelli
bireyle ve bu antrenmanlara katılmayan işitme engelli bireyler gönüllülük esasıyla görsel reaksiyon testine tabi
tutulmuşlardır. İşitme engelli bireylerin görsel reaksiyon zamanı Newtest 100 cihazı kullanılarak ölçülmüştür.
Cihazla 1/1000 sn. cinsinden görsel reaksiyon zamanı kayıt altına alınmıştır. Tüm denekler 10 tekrarlı ölçümleri
alınarak en iyi ve en kötü değerler çıkartılıp aritmetik ortalaması alınarak hesaplanmıştır. Bütün veriler
yüzde(%), frekans(f), aritmetik ortalamaları(X) standart sapmaları(SS) belirlenmiş ve grupların
karşılaştırılmasında Independent Sampels t-test kullanılmıştır. İstatistiksel değerlendirmede anlamlılık düzeyi
p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Çalışmaya katılan bireylerin cinsiyetler açısından incelenmiştir. Çalışmaya
katılan ve spor yapan işitme engelli erkeklerin (% 35,4) spor yapan işitme engelli kadınlardan (%30,8) daha fazla
olduğu belirlenmiştir. En fazla yapılan spor branşı olarak Futbol (%39,2) daha sonra Türk Halkoyunları(%23,5)
olduğu belirlenmiştir. Spor yapan ve yapmayan işitme engelli bireylerin dominant el görsel reaksiyon süreleri
karşılaştırıldığında, egzersiz yapanların lehine (p<0.001); dominant olmayan el görsel reaksiyon süreleri
karşılaştırıldığında yine egzersiz yapanların lehine (p<0.001) istatistiksel bir farka rastlanmıştır. Sonuç olarak,
egzersiz yapan işitme engelli bireylerin görsel reaksiyon süreleri egzersiz yapmayan işitme engelli bireylerin
görsel reaksiyon sürelerine göre daha kısa olduğu ortaya çıkmıştır. Bu sonuçlara dayanarak, spor yapmanın
işitme engelli bireylerde görsel reaksiyon sürelerini olumlu etkilediği söylenebilir.
The purpose of this study is determining the visual reaction times of the hearing-impaired individuals
who deal with Football, Folk Dances, Basketball, and Volleyball; and comparing the scores with the scores of
the individuals with sedentary hearing-impaired individuals; and presenting the differences, if any. 156
individuals in total with the mean age values 14.38±3.32 participated in the study, all of them benefiting from
special education/training opportunities, and 51 of them dealing with sport. 105 of them did not deal with any
sports. Hearing-impaired individuals who trained for 2-2,5 hours for at least 3 times a week, except the physical
education classes between 3-5 years, and hearing-impaired individuals who did not participate in these trainings
were subjected to voluntary visual reaction tests.