The aim of the study is to determine the landscape perceptions of design
students who are candidates for creating future physical and social life
environment and who are important to work together. The study consists of
two stages. In the first stage, the Landscape Architecture and Architecture
students of three universities in Çukurova region examined perceptions of
landscape and their meaning through the standard questionnaire. It was
aimed to determine positive and negative landscape composition and its
components under the perception and meanings. In the second stage, which
design elements and principles gained weight and which design styles
preferred in the composition of the concepts forming the positive landscape
were determined by interpreting the responses of the students. While the
concepts forming the negative landscapes were evaluated on the basis of
the frequency of use in the responses given. The main findings of the study
were revealed that; a) in favorable landscape composition, trees and shrubs
are arranged according to highlighted plantation principles and visual and
functional large water surfaces, b) the designing elements of spaces using
natural materials enhances the visual and functional quality of the space and
reduces the negative effects of urbanization, c) the formation of the
landscape and the use of a large grass area give more positive effect to
landscape as well as the visual depth and diversity, d) Geometric design
style is not adopted by students, the natural design style is more intensively
used in plant design, and the mixed design style is more intense in structural
design, e) reinforced concrete structures, artificial materials, complexity in
design, and lack of maintenance have gained weight as important elements
that negate the landscape.
Bu çalışmada, gelecekte toplumun fiziksel ve sosyal yaşam ortamını
oluşturma eylemine aday olan ve birlikte çalışmaları önem kazanan tasarım
öğrencilerinin manzara algıları ve yükledikleri anlamların belirlenmesi
amaçlanmıştır. Çalışma-nın birinci aşamasında, standart anket formu
aracılığıyla Çukurova bölgesindeki üç üniversitenin Peyzaj Mimarlığı ve
Mimarlık bölümleri öğrencilerinin manzara algıları ve yükledikleri anlamlar
ortaya konulmuştur. Algı ve anlamlar kapsamın-da; olumlu ve olumsuz
manzara kompozisyonu ve bileşenlerinin belirlenmesi hedeflenmiştir. İkinci
aşamada, öğrencilerin verdikleri yanıtlar yorumlanarak, olumlu manzarayı
oluşturan kavramların kompozisyo-nunda hangi tasarım öge ve ilkelerinin
ağırlık kazandığı ve hangi tasarım üslubunun yeğlendiğinin belirlen-mesine
çalışılmıştır. Olumsuz manzara oluşturan kavramlar ise verilen yanıtlar-daki
kullanım sıklıkları temel alınarak değerlendirilmiştir. Çalışmada ulaşılan ana
bulgular; a) Olumlu manzara kompozisyonunda bitkisel tasarım ilkelerine
uyularak düzenlenmiş ağaç ve çalı kitleleri ile görsel ve işlevsel nitelikli geniş
su yüzeylerinin öne çıktığını, b) Yapısal kompozisyon kapsamında mekânı
oluşturan elemanların doğal malzemeler kullanılarak tasarlanmasının
mekânın görsel ve işlevsel niteliğini artırdığını ve yapay kent dokusunun
ortaya çıkardığı olumsuz etkileri azalttığını, c) Manzaranın geniş ve ferah
kullanım alan ve mekânlarından, geniş çim alanlardan, iç içe geçmemiş
kullanımlardan oluşması ve bu alan ve mekânların görsel derinlik ve çeşitlilik
kazanması durumunda daha fazla olumlu-luk kazandığını, d) Geometrik
tasarım üslubunun benimsenmediğini, doğaya öykünen tasarım üslubunun
bitkisel tasarımda, karma tasarım üslubunun yapısal tasarımda daha yoğun
yeğlendiğini, e) Betonarme yapıların, yapay malzemelerin, tasarımda
karmaşa ve bakım yetersizliğinin manzarayı olumsuzlaştıran önemli
elemanlar olarak ağırlık kazandığını ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelimeler: Manzara, Görsel Algı, Görsel Peyzaj, Peyzaj Tasarımı,
Tasarım Öğrencileri.