Along with the technological developments and the techniques on the photographic
image, the use of photography in the context of the art finds its own
place today. Similar to that the innovations in our age are changing the technique
of art, the use of photograph as a production material for many works
of art has caused the work to change structurally. This enables the recreation
of the works that exist through photography. The photograph, which uses a
unique visual language, is a documentary in which the artists from all around
the world interpret the objects they subjectively frame in philosophical, political,
aesthetic and personal ways besides depicting the world. Considering
with the work of art in our age that the photograph can be reproduced with the
technical abilities, we can see different works. Sandro Miller, making portraits
of John Malkovich by bringing an alternative interpretation to the iconic and
memorable photographs, cause the art object to change its' aura and uniqueness
by taking the photographs out of their contexts. Concordantly, Miller's
photographs of John Malkovich series can be considered as imitation and repercussion
artwork within the context of intersemiotic illustrations. The concept
of aura that Walter Benjamin* refers to for the original work will also be
mentioned. This work concentrates on the reproduction and re-duplication of
artworks through the Malkovich portraits of Sandro Miller.
Keywords: Photograph, Postmodern, Reproduction, Aura, Intersemiotic.
Teknolojik gelişmelerin ve fotoğrafik görüntü üzerinde gelişen tekniklerin çoğalmasıyla
birlikte, sanat bağlamı içerisinde fotoğraf kullanımı günümüzde
kendine ayrı bir yer bulmaktadır. Çağımızda gerçekleşen yeniliklerin, sanatın
tekniğini değiştirmeye devam etmesi gibi; fotoğrafın da birçok sanat eserine
üretim malzemesi olarak kullanılması, yapıtın biçimsel olarak değişmesine yol
açmıştır. Bu da fotoğraf aracılığı ile var olan eserlerin yeniden üretimine olanak
sağlamıştır. Kendine has bir görsel dil kullanan fotoğraf, belgesel olarak
dünyanı betimlemenin yanında dünyanın her noktasından sanatçıların öznellikleriyle
kadrajlarına aldıkları öğeleri felsefi, siyasi, estetik ve kişisel olarak
yorumladığı bir alandır. Fotoğrafı tekniğin olanaklarıyla yeniden üretilebildiği
çağda sanat yapıtı üzerinden düşündüğümüzde farklı çalışmalar dikkatimizi
çekmektedir. Özellikle hafızalara kazınmış ikonik fotoğraflara alternatif bir yorum
getirerek John Malkovich portreleri yapan Sandro Miller, fotoğrafları kendi
bağlamlarından çıkartıp taklit etmesi, sanat nesnesinin aurasını ve biricikliğini
değiştirmesine sebep olmaktadır. Bu bağlamda Miller’ın John Malkovich serisi
fotoğrafları göstergelerarasılık bağlamında taklit ve yansılama sanat eseri olarak
değerlendirilebilir. Ayrıca Walter Benjamin’in özgün eser için bahsettiği
aura kavramının da üzerinde durulacaktır. Bu çalışma, Sandro Miller’ın Malkovich
portreleri üzerinden sanat eserinin yeniden üretimi ve yeniden çoğaltılması
üzerine yoğunlaşmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Fotoğraf, Postmodern, Yeniden Üretim, Aura, Göstergelerarasılık.