In this study, university students’ opinions and expectations of environmental
issues are evaluated in accordance with the foresight of that especially individuals
with environmental awareness be effective on protection and conservation
of the environment where they live in. For this purpose; environmental
sensitivity of students from various faculties of Namik Kemal University were
investigated. The method of the study was formed based on survey, observation
and literature. The number of participants which were suggested as 74
people for 95% confidence interval, was determined to be 100 people in terms
of healthier results. The evaluation of survey findings has been done by using
descriptive statistic techniques including percentage distribution, chi-square
and correlation analysis tests. Data analyses were done by using Microsoft
Excel and SPSS programs in computer environment. The survey data was
evaluated under three main headings; socio-demographic findings, findings
related to environmental interest levels and findings related to environmental
attitude levels. Moreover, chi-square analysis was done statistically to figure
out whether there is a relation between the environmental sensitivity and gender
and education units. As a result of the study, it is found out that participants
have environmental sensitivity depends on faculty and gender of participants.
Consequently; the environmental education has a very the important role on
environmental issues. In this respect, the educational institutions that educate
individuals with a high environmental sensitivity take on an important role.
Keywords: Environment, Environmental issues, Environmental sensitivity,
Questionnaire, Tekirdağ.
Bu çalışmada; özellikle çevresel duyarlılığa sahip bireylerin, yaşadıkları çevreyi
koruma ve sahiplenme konusunda etkili olacağı öngörüsü ile, üniversite
öğrencilerinin çevresel sorunlar hakkındaki görüş ve beklentileri değerlendirilmektedir.
Bu amaçla; farklı fakültelerde eğitim gören Namık Kemal Üniversitesi
öğrencilerinin çevresel duyarlılıkları araştırılmıştır. Çalışma; anket, gözlem
ve konu ile ilgili literatürlere dayalı bir yöntem kurgusu üzerinde şekillenmiştir.
% 95 güven aralığında 74 kişi olarak tespit edilen örneklem sayısı çalışmanın
daha sağlıklı sonuçlanması açısından 100 kişi olarak belirlenmiştir.
Anket bulgularının değerlendirilmesinde yüzde dağılımları ile ki kare ve korelasyon
analizi testlerini içeren tanımlayıcı istatistik teknikleri kullanılmıştır. Verilerin
analizi bilgisayar ortamında yapılmış olup, Microsoft Excel ve SPSS paket
programları kullanılmıştır. Anket verileri; sosyo-demografik bulgular, çevresel
ilgi düzeyine ilişkin bulgular ve çevresel tutum düzeyine ilişkin bulgular
olmak üzere üç ana başlık altında değerlendirilmiştir. Ayrıca ki kare analizleri
ile; çevresel duyarlılıklar ile eğitim görülen birim ve cinsiyet arasında istatistiki
açıdan ilişki olup olmadığı sorgulanmıştır. Araştırma sonucunda anket uygulanan
öğrencilerin; belirli bir çevresel duyarlılığa sahip olduğu, bununla birlikte
çevresel duyarlılıklar ile eğitim görülen birim ve cinsiyet arasında fark olduğu
ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak; çevresel sorunların oluşumunda çevre eğitiminin
rolü oldukça önemlidir ve bu anlamda çevre duyarlılığı yüksek bireylerin
yetiştirildiği eğitim kurumlarına önemli görevler düşmektedir.
Anahtar Kelimeler: Çevre, Çevre sorunu, Çevre duyarlılığı, Anket, Tekirdağ.