DSpace Repository

Effect of type I diabetes on cognitive functions of school-age children

Show simple item record

dc.contributor.author Emre, Memet Hanifi
dc.contributor.author Özcan, Özlem Özel
dc.date.accessioned 2018-07-09T11:32:36Z
dc.date.available 2018-07-09T11:32:36Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Emre MH, Ozcan OO, Akici A, Seyhan M, Sesli M, Soyler A, Kucukkavruk E. Effect of diabetes of type I on cognitive functions of school aged children. J Turgut Ozal Med Cent: 2016;23(1):36-41. tr_TR
dc.identifier.uri http://www.totmdergisi.org/articles/2016/volume23/issue1/2016_23_1_8.pdf
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/8828
dc.description.abstract Abstract Aim: Carbohydrates have important effects on the development and function of the nervous system. We propose to determine the effect of type I diabetes on cognitive functions of school-age children. Materials and Methods: The research was conducted on 29 children with type I diabetes mellitus. Subjects were chosen from amongst the patients who were admitted to the pediatric endocrinology department of Turgut Özal Health Center (Malatya, Turkey). In addition, 28 children without any apparent health problems were chosen as controls. Subjects were divided into four groups according to their age; two of these groups included children with diabetes and the other two the controls. Wechsler intelligence test, which was developed for children, was applied to control and patient groups by pediatric psychologists. Results: We identified that type I diabetes influenced the abilities of visual-spatial groups in different ways. We observed that it was influential on visual-hearing remembrance and ability to employ acquired knowledge of various age groups of children with numerous intelligence types. In general, we noticed statistically significant differences in word sequencing, picture completion and designing the picture abilities between the groups. A positive correlation was identified between the cubical figure and performance scores ofthe two diabetic children groups. Discussion: We reviewed the results in the light of the relevant literature. Diabetes was found to affect specific type of memory inversely. Therefore, it can be concluded that time of diagnosis and ensuring metabolic control in diabetes might have important consequences associated with the hazardouseffectsofdiabeteson thedevelopment andfunctionofthenervous system. Keywords: Diabetes Mellitus (Type I); Cognitive Function; Schoolchildren; Wechsler Intelligence Scale For Children–Revised tr_TR
dc.description.abstract Öz Amaç: Sinir sisteminin gelişimi ve fonksiyonları bağlamında karbonhidratlar büyük bir öneme sahiptir. Bu nedenle; okul çağındaki çocuklarda, karbonhidrat metabolizmasının bozulduğu tip I diyabet mellitus’un bilinçsel fonksiyonları üzerindeki etkisini saptamayı amaçladık. Gereç ve Yöntem: İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Araştırma ve Uygulama Merkezi Çocuk Endokrinoloji polikliniğine başvuran, tip I diyabet mellitus tanısı konulan 6-16 yaş aralığında diyabet dışında başka bir hastalığı olmayan 29 çocuk ve akranlarından seçilen 28 sağlıklı çoçuk, yaş aralıklarına göre dört gruba ayrıldı. Çalışmaya katılanlar iki diyabet ve iki kontrol grubu şeklinde ayrıldı. Hasta ve kontrol grubundaki çocuklara çocuk psikiyatrisine bağlı olarak çalışan uzmanlar tarafından ve çocuklar için geliştirilen Wechsler çocuklar için zeka testi uygulandı. Bulgular: Tip I diyabetin, farklı yaş gruplarındaki çocuklar arasında görsel- mekansal yetenek ve görsel- işitsel uyaranların sırasını hatırlama ve kazanılan bilginin sorunları çözmede kullanma yeteneği bakımından zekanın değişik biçimlerini farklı düzeyde etkilediği saptandı. Gruplar arasında genel çerçevede söz dizisi, resim tamamlama ve resim düzenleme bakımından istatistiksel olarak farklılar saptandı. Her iki diyabet grubunda çocukların küplerle desen puanı ve performans puanı arasında pozitif bir korelasyon saptandı. Sonuç: Bulgular literatüre göre tartışıldı. Çocuklarda; tip I diyabetin, belli zeka tipleri üzerinde olumsuz etki yaptığı saptandı. Bu nedenle erken tanı ve metabolik kontrolün sağlanması diabetin olası zararlı etkilerinin önlenmesi bakımından önemli olduğu düşünülmektedir. Anahtar Kelimer: Tip I Diyabet; Bilişsel Fonksiyonlar; Okul Çağındaki Çocuklar; Wechsler Zeka Testi (Çocuklar İçin). tr_TR
dc.language.iso eng tr_TR
dc.publisher Turgut Özal Tıp Merkezi Dergisi tr_TR
dc.relation.isversionof 10.5455/jtomc. 2015.10.024 tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Diabetes Mellitus (Type I) tr_TR
dc.subject Cognitive function tr_TR
dc.subject Tip I Diyabet tr_TR
dc.subject Bilişsel fonksiyonlar tr_TR
dc.subject Bilişsel fonksiyonlar tr_TR
dc.title Effect of type I diabetes on cognitive functions of school-age children tr_TR
dc.title.alternative Okul çağındaki çocuklarda tip ı diyabetes mellitusun bilişsel fonksiyonları üzerine etkisi tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Turgut Özal Tıp Merkezi Dergisi tr_TR
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi tr_TR
dc.identifier.volume 23 tr_TR
dc.identifier.issue 1 tr_TR
dc.identifier.startpage 36 tr_TR
dc.identifier.endpage 41 tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record