Özet:
Özet
Geleneksel ürün adı kavramı hukukumuza 2017’de 6769 sayılı Sınai Mülkiyet
Kanunu ile girmiştir. Geleneksel ürün adı kavramı; üzerinde yer aldığı ürünün üretiminde
geleneksel unsurlar kullanılmış olduğunu, bu sayede söz konusu ürünün aynı kategorideki
benzer ürünlerde bulunmayan, üstün bazı özelliklere sahip olduğunu göstermektedir. Bir
adın geleneksel ürün adı olarak nitelendirilebilmesi için ayrıca, bu adın ilgili piyasada söz
konusu ürünü tarif etmek için geleneksel olarak en az otuz yıldır kullanılıyor olması da
şarttır.
Türk hukukunda geleneksel ürün adları sınai mülkiyet hakkı olarak kabul
edilmemiştir. Bununla birlikte Sınai Mülkiyet Kanunu bu hak tipini de düzenlemiş ve
düzenlediği sınai mülkiyet haklarına uygulanan pek çok hükmün bu hak tipine de
uygulanacağını belirtmiştir.
Söz konusu kavram, coğrafi işaret kavramına büyük benzerlik göstermektedir.
Örneğin sicilde belirtilen şartlara uygun olan ürünlerin üretimi veya pazarlamasında
faaliyet gösteren bütün üreticiler, tescilli geleneksel ürün adını kullanma hakkına sahiptir.
Bununla beraber geleneksel ürün adları, coğrafi işaretlerden farklı olarak ürünün coğrafi
kökenini göstermemektedir.
Anahtar Kelimeler: Geleneksel ürün adı, coğrafi işaret, sınai mülkiyet, Sınai
Mülkiyet Kanunu