Özet:
ÖZET
Amacı Türkçe öğretmeni adaylarının okuma ilgi düzeylerini
belirleyebilmek olan çalışmanın problem tümcesi “Türkçe Öğretmenliği
lisans öğrencilerinin okuma ilgi düzeyleri farklı değişkenlere göre
incelendiğinde değişiklik göstermekte midir?” olarak belirlenmiştir.
Çalışma, İnönü Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği Bölümünden 200
öğrenciyle yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Dökmen
(1994) tarafından geliştirilen, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış
20 maddelik “Okuma İlgisi Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışma ilişkisel
tarama modelinde hazırlanmış betimsel nitelikte bir araştırmadır.
Araştırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social
Sciences) for Windows 21.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Elde
edilen bulgular %95 güven aralığında, %5 anlamlılık düzeyinde
değerlendirilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin “okuma ilgisi”
düzeyi orta (54,320 ± 8,807) düzeyde saptanmıştır. Öğrencilerin okuma
ilgisi k değişkenine göre 91'i (%45,5) düşük, 106'sı (%53,0) orta, 3'ü
(%1,5) yüksek olarak dağılmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilerin
okuma ilgisi puanları ortalamalarının sınıf düzeyi değişkenine göre
anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılan
tek yönlü varyans analizi (Anova) sonucunda grup ortalamaları
arasındaki fark istatistiksel açıdan anlamlı bulunmamıştır (F=2,129;
p=0,098>0.05). Araştırmaya katılan öğrencilerin okuma ilgisi puanları
ortalamalarının cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterip
göstermediğini belirlemek amacıyla yapılan t-testi sonucunda grup
ortalamaları arasındaki fark istatistiksel açıdan anlamlı bulunmamıştır
(t=0,051; p=0,960>0,05). Bu bağlamda, Türkçe öğretmeni adaylarının
okuma ilgi düzeyleri sınıf düzeyi ve cinsiyet değişkenlerine göre anlamlı
bir farklılık göstermemiştir ve genel okuma ilgi düzeyleri “orta” olarak
belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Okuma becerisi, okuma ilgi düzeyi, okuma
alışkanlığı, Türkçe öğretmeni adayları.