dc.description.abstract |
Öz
Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının sosyal medya
bağımlılığına ilişkin durumlarını ortaya koyabilmektir. Araştırma, Uşak Üniversitesi,
Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilgiler (1-2-3-4. sınıf) öğretmenliği anabilim dalında
öğrenim gören toplam 191 öğretmen adayı üzerinden yürütülmüştür. Araştırmada,
elde edilen verilerin toplanması, analizi ve yorumlanmasında nitel ve nicel araştırma
yöntemlerinin birlikte yer aldığı karma (mixed) yöntem kullanılmıştır. Araştırmada
veri toplama aracı olarak, Bakır Ayğar ve Uzun (2018) tarafından geliştirilen, 26
maddeden oluşan “Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeği” İle araştırmacılar tarafından
hazırlanan kişisel bilgi ve açık uçlu soru formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen
nicel verilerin analizinde SPSS 22. istatistik programı kullanılırken; nitel verilerin
analizi ise içerik analizine uygun olarak yapılmıştır. Verilerin analizinde ikili
gruplarda “t-testi, ikiden fazla olan gruplarda ise tek yönlü varyans analizi (Anova)
kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal
medya bağımlılığına ilişkin durumlarının “Cinsiyet ve Sınıf Düzeyi” değişkenlerine
göre istatistiksel açıdan farklılaştığı “Sosyal Medya Kullanım Aracı” ve “Ekonomik
Gelir Düzeyi” değişkenlerine göre ise farklılaşmadığı görülmüştür. Araştırmanın nitel
boyutunda ise öğretmen adaylarının en çok Instagram, Facebook, Twitter, Snapchat
kategorilerine vurgu yaptıkları ve bu doğrultuda eğlence, gündem takibi, yakın
çevrenin yapmış olduğu etkinlikler, fotoğraf ve video paylaşımı, karşı cins ile flört,
kpss, genel kültür ve ders notu paylaşımlarının takibi, temalarının ön plana çıktığı
görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Sosyal medya, sosyal bilgiler, öğretmen adayı. |
tr_TR |