Kahraman, Sibel2021-05-042021-05-042020KAHRAMAN S (2020). Investigation of Preservice Science Teachers' Perceptions about Biotechnology, Genetic Engineering and Cloning Concepts. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(1), 57 - 83. Doi: 10.17522/balikesirnef.5761921307-6086https://doi.org/10.17522/balikesirnef.576192https://hdl.handle.net/11616/33563https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/399736Abstract: The purpose of the research is to examine preservice science teachers’ perceptions and perceptional changes towards biotechnology, genetic engineering and cloning concepts. For this purpose, the Word Association Test (WAT) was applied two times to 59 preservice science teachers, who are studying at Inonu University, in the third grades of 2017-2018 school year and the fourth grades of 2018-2019 school year. The study was designed based on one of the qualitative research method named as phenomenology and analyzed with content analysis. A frequency table consisting of key concepts and answer words was prepared as a result of the WAT. According to this table, concept networks that reveal the cognitive structures of preservice science teachers are drawn. In the study, it was determined that preservice science teachers’ cognitive structures related to biotechnology, genetic engineering and cloning concepts developed with the routine courses related biotechnology. The results showed that the preservice teachers’ prior knowledge widened to the large area that was not related to the concepts and, they produced more responses in the after taking related courses. In addition, it was concluded that the preservice teachers’ misconceptions decreased and they perceived the relationsihp between concepts as a network after taking the related courses. The importance of the research results in terms of biotechnology/science education and using WAT as an educational tool were criticised.Öz: Bu çalışmanın amacı, fen bilimleri öğretmen adaylarının biyoteknoloji, genetik mühendisliği ve klonlama kavramlarına yönelik algılarını ve algısal değişimlerini incelemektir. Bu amaçla, İnönü Üniversitesi’nde öğrenim gören 59 öğretmen adayına üçüncü sınıfta (2017-2018 eğitim-öğretim dönemi) ve dördüncü sınıfta (2018-2019 eğitim-öğretim dönemi) olmak üzere, iki kez Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) uygulanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim desenine göre tasarlanan çalışmada, içerik analizi tekniği kullanılmıştır. KİT uygulaması sonucunda anahtar kavramlar ile ilişkili verilen cevaplardan oluşan bir frekans tablosu hazırlanmıştır. Bu tabloya göre fen bilimleri öğretmen adaylarının bilişsel yapılarını ortaya çıkaran kavram ağları çizilmiştir. Araştırmada ilgili kavramlara yönelik verilen rutin derslerin fen bilimleri öğretmen adaylarının biyoteknoloji, genetik mühendisliği ve klonlama kavramları ile ilgili bilişsel yapılarını geliştirdiği belirlenmiştir. Araştırma sonuçları öğretmen adaylarının ön bilgilerinin konu ile çok yakın ilgisi olmayan geniş bir alana yayıldığını ilgili dersleri aldıktan sonra ise daha bilimsel ve daha fazla sayıda cevaplar ürettiklerini göstermiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının ilgili dersleri aldıktan sonra kavram yanılgılarının azaldığı ve kavramlar arası ilişkiyi bir ağ biçiminde algıladığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarının biyoteknoloji eğitimi açısından önemi ve ayrıca kelime ilişkilendirme testlerinin eğitimsel bir araç olarak nasıl kullanılabileceği irdelenmiştir.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessInvestigation of Preservice Science Teachers' Perceptions about Biotechnology, Genetic Engineering and Cloning ConceptsFen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Biyoteknoloji, Genetik Mühendisliği ve Klonlama Kavramlarına ilişkin Algılarının İncelenmesiArticle141578310.17522/balikesirnef.576192399736