Kahtalı, Üyesı? Bahar DoğanÖzgür, Necla Bayraktar2024-08-112024-08-112021https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=8tbPippmWV_b-Irrn9YEAgzy3BAJJ0KjF_xOY0_9FRgvD5rwFHYWTgTrE-sOxYtWhttps://hdl.handle.net/11616/104921Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin dinleme kaygısı düzeylerini ve nedenlerini belirlemek; kaygının çeşitli değişkenler açısından farklılaşma durumunu tespit etmektir. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada olduğu açımlayıcı karma yöntem modeli tercih edilmiştir. Nicel verileri elde etmek amacıyla Ortaokul Öğrencileri İçin Dinleme Kaygısı Ölçeği ve Dinleme/İzleme Stratejilerinin Kullanım Sıklığı Ölçeği'nden; nitel veriler elde etmek için ise Yapılandırılmış Görüşme Formu'ndan yararlanılmıştır. Nicel verilerin analizinde parametrik testler; nitel verilerin analizinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda örneklemi; 2019-2020 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde Türkiye'nin doğusunda yer alan bir ilin merkez ilçelerinin birinde yer alan bir ortaokuldaki 5, 6, 7 ve 8.sınıfta öğrenim gören toplam 400 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrenciler arasından farklı sınıf düzeylerinde ve farklı cinsiyetlerde yüksek dinleme kaygısına sahip 32 öğrenciyle gerçekleştirilen görüşmeler araştırmanın nitel boyutunu oluşturur. Araştırmanın sonucunda ortaokul öğrencilerinin dinleme kaygılarında cinsiyete ve evde teknolojik aletleri dinleme/izleme süresine göre anlamsal bir fark bulunurken sınıf düzeyi, anne-baba eğitim durumu, dinleme metinlerinin dinletilmesinde kullanılan materyaller, dinleme stratejilerinin kullanımı, dinledikleri materyallerin türüne göre anlamlı bir fark tespit edilememiştir. Dinleme kaygılarının nedenlerine ilişkin öğrenci görüşlerine göre öğrencilerin kaygıları çoğunlukla aile, çevre gibi çevresel; dikkat eksikliği, psikolojik faktörler gibi duyuşsal; dinleme materyalinden kaynaklı sorunlar ve dinleme strateji bilgisi eksikliğinden kaynaklanmaktadır.The goal of this study is to identify the listening anxiety levels and causes of secondary school students; to detect differentiation status of anxiety in terms of various variables. An open ended mixed method model which is a way of both quantitative and qualitative research methods is used in this research. To determine the effects of listening strategies on listening anxiety and whether the use of strategy is an alternative for relieving anxiety are sub-problems of the study Scale of Listening Anxiety for Secondary School Students and the Frequency of Use of Listening/Monitoring Strategies for the purpose of obtaining quantitative data; Structured Interview Form is used to obtain qualitative data. Parametric tests were used in the analysis of quantitative data; Content analysis was performed in the analysis of qualitative data. The study is conducted with 400 students that are 5,6,7 and 8th grades in Malatya Yeşilyurt in second period of 2019-2020 educational term. Interviews with thirty-two students with high listening anxiety at different class levels and different genders constitute the qualitative dimension of the research. Findings of the study revealed that middle school students differed in their listening anxiety based on gender and the time they listened to listening materials at home; class level, parental educational status, materials used in listening texts, use of listening strategies, no significant difference in the type of material they listen to has been identified. According to student opinions on the causes of listening concerns, students' concerns are mostly environmental, such as family, environment; sensory, such as lack of attention, psychological factors; problems caused by listening material and lack of listening strategy knowledge.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingOrtaokul öğrencilerinin dinleme kaygısının farklı değişkenler açısından incelenmesi ve kaygının nedenlerinin belirlenmesiExamining middle school students' listening anxiety in terms of different variables and determining the causes of anxietyMaster Thesis1106675669