Durukoğlu, Salı?mGürol, Hatı?ce Köşecı?2024-08-112024-08-112022https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=5XiSE4yCP_gmnukpMEp65TXkKhI8B04UVHkOlzRUxd1bm1TDqxTN7fe_-nuMEoOvhttps://hdl.handle.net/11616/104925Bu çalışmanın amacı, Türkçenin öğretiminde yer alan temel dil becerileri ile çocuk oyunları arasındaki ilişkinin açıklanması ve bu becerilerin geliştirilmesine katkı sunacak çocuk oyunları örneklerinin tespit edilmesidir. Araştırma verileri, nitel araştırma yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Bu çerçevede, oyunların dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerinin hangilerini geliştirdiği ve bu beceriler üzerinde nasıl bir etkisi olduğu içerik analizi yapılarak değerlendirilmiştir. Çalışmanın evrenini geçmişten bugüne kadar çocukların oynadıkları tüm oyunlar oluştururken örneklemini ise Türkçenin öğretimine ve temel dil becerilerine etki eden oyunlar kapsamaktadır. Örneklem seçimi amaçlı rastgele örneklem ve küme örneklem yöntemlerine dayanarak yapılmıştır. Türkçe öğretiminin temelini oluşturan anlama ve anlatma ana başlıkları altında yer alan dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerileri, aynı zamanda yaşam boyu öğrenmenin de temelini oluşturmaktadır. Yaşam boyu öğrenmenin dil etrafında şekillendiği düşünüldüğünde, söz konusu bu dört temel dil becerisinin de dilin öğretimine ve kullanımına yönelik bir alt yapı oluşturduğu görülmektedir. Bu çalışma kapsamında da oyun oynama isteğinin yaşam boyu devam eden bir dürtü olduğu kabulünden yola çıkılarak, dört temel dil becerisinin oyunla öğretimine yönelik bir inceleme yapılmıştır. Araştırma sonucunda, çocuğun oyun oynama isteğinin ders ortamına taşınmasıyla Türkçe öğretiminin temelini oluşturan dil becerilerinin bu oyunlarla daha çabuk kavratılabileceği bulgusuna ulaşılmıştır. Anahtar sözcükler: Türkçe öğretimi, dil becerileri, çocuk, oyun.The aim of this study is to explain the relationship between basic language skills in teaching Turkish and children's games and to identify examples of children's games that will contribute to the development of these skills. The research data were analyzed using the qualitative research method. In this context, it was evaluated which of the listening, speaking, reading and writing skills the games develop and the effect on these skills by applying content analysis. The universe of the study consists of all the games played by children from the past to the present, while the sample includes games that effect teaching Turkish and basic language skills. The sample selection was based on random sampling and cluster sampling methods. Listening, speaking, reading and writing skills, which are under the main headings of understanding and telling, that form the basis of teaching Turkish, also establish the basis of lifelong learning. Considering that lifelong learning is shaped around language, it is seen that these four basic language skills form an infrastructure for the teaching and use of language. Within the scope of this study, based on the assumption that the desire to play is a lifelong impulse, an examination was carried out on the teaching of four basic language skills with games. As a result of the study, it was found that the language skills that form the basis of teaching Turkish can be grasped more quickly with these games, as the child's desire to play games is transferred to the classroom environment. Key words: Teaching Turkish, language skills, child, game.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingTürkçe öğretiminde yararlanılabilecek çocuk oyunları üzerine bir araştırma ve yeni çocuk oyunu önerileriA research on children's games that can be used in teaching Turkish and recommendations for new children's gamesMaster Thesis1123713787