Merter, Ferı?dunAksoy, Merve2024-08-112024-08-112021https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=tqUiYt63sTQLTpozMJ92QiKmczEVZh06dZ9FvraE2drxopSPE1qh5zj-Roe6QFO2https://hdl.handle.net/11616/104897Bu çalışmada ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin temel dil becerileri ile matematik becerileri arasındaki ilişki araştırılacaktır. Bu araştırmanın temel amacı; öğrencilerin okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin, matematiksel beceriler içerisinde yer alan problem çözme, problem kurma, matematiksel akıl yürütme, matematiksel ilişkilendirme ve matematiksel iletişim becerileri üzerinde anlamlı bir etkisinin olup olmadığını araştırmaktır. Araştırmanın yöntemi nicel, deseni ise, ilişkisel tarama desenidir. Araştırmanın örneklemini Şanlıurfa iline bağlı devlet okulunda okuyan 51 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Batmaz (2017) tarafından geliştirilen "Okuduğunu Anlama Başarı Testi"(OKABT), Çarkcı (2016) tarafından geliştirilen "Farklı Problem Kurma Durumlarını Belirten Test"(PKBT), Akten (2019) tarafından geliştirilen "Problem Çözme Başarı Testi",(PÇBT), Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu onaylı 4.sınıf Türkçe ders kitabında yer alan "İp Bacaklı Uzaylı Çocuk" başlıklı "dinleme metni" kullanılmıştır. Ayrıca bu çalışmada öğrencilerin dinleme becerilerini ölçmek için, "İp Bacaklı Uzaylı Çocuk Metni" öğrencilere dinletilmiş vedinleme metnine ait Ören(2019) tarafından hazırlanan sorular kullanılmıştır. Öğrencilerin yazma beceri düzeylerini ölçmek için 4.sınıf Türkçe ders kitabında "Birey ve Toplum" temasında yer alan görsel üzerinden öğrencilerin hikâye yazmaları istenmiştir. Öğrencilerin konuşma beceri düzeylerini ölçmek amacıyla öğrencilere çeşitli karikatürler sunulmuştur. Karikatürler başarı ödülü kazanan karikatürlerden seçilmiştir. Öğrencilerin akıl yürütme becerisini ölçmek için, Uluslar Arası "Tımss" sınavında yer alan sorulardan oluşmuş "Matematiksel Akıl Yürütme Başarı Testi" (MAYBT), matematiksel iletişim akademik başarılarını ölçmek amacıyla "Matematiksel İlişkilendirme Başarı Testi"(MİLBT), matematiksel iletişim becerilerini ölçmek için "Matematiksel İletişim Başarı Testi" (MİBT) kullanılmıştır. Araştırmanın verileri SPSS 16.0 istatistiksel programı ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda; Birinci alt amaca ilişkin bulgular sonucunda öğrencilerin okuduğunu anlama becerileri ile "problem çözme becerileri" ve "problem kurma becerileri" arasında olumlu pozitif yönde ve yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. İkinci alt amaca ilişkin bulgular sonucunda "öğrencilerin yazma becerileri" ile "problem çözme becerileri" ve "problem kurma becerileri" arasından olumlu pozitif yönde ve yüksek düzeyde anlamlı bir ilişkitespit edilmiştir. Üçüncü alt amaca ilişkin bulgular sonucunda öğrencilerin "konuşma becerileri" ile "problem çözme becerileri" ve "problem kurma becerileri" arasında olumlu pozitif yönlü ve orta düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Dördüncü alt amaca ilişkin bulgular sonucunda öğrencilerin "dinleme becerileri" ile "problem çözme" ve "problem kurma becerileri" arasında olumlu pozitif yönde ve yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Beşinci alt amaca ilişkin bulgular sonucunda "okuduğunu anlama becerileri" ile "matematiksel akıl yürütme becerileri" arasında olumlu pozitif yönde ve oldukça yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu, öğrencilerin "yazma becerileri" ile "matematiksel akıl yürütme becerileri" arasında olumlu pozitif yönde ve yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu, öğrencilerin "dinleme becerileri" ile "matematiksel akıl yürütme becerileri" arasında olumlu pozitif yönde ve yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu, öğrencilerin "konuşma becerileri" ile "matematiksel akıl yürütme becerileri" arasında olumlu pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu, altıncı alt amaca ilişkin bulgular sonucunda "okuduğunu anlama becerileri" ile "matematiksel ilişkilendirme becerileri" arasında olumlu pozitif yönde ve oldukça yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu, öğrencilerin "yazma becerileri" ile "matematiksel ilişkilendirme becerileri" arasında olumlu pozitif yönde ve oldukça yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu, öğrencilerin "dinleme becerileri" ile "matematiksel ilişkilendirme becerileri" arasında olumlu pozitif yönde ve yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu, sonucunda öğrencilerin "konuşma becerileri" ile "matematiksel ilişkilendirme becerileri" arasında olumlu pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu, yedinci alt amaca ilişkin bulgular sonucunda öğrencilerin "okuduğunu anlama becerileri" ile "matematiksel iletişim becerileri" arasında olumlu pozitif yönde ve yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu, öğrencilerin "yazma becerileri" ile "matematiksel iletişim becerileri" arasında olumlu pozitif yönde ve yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu, öğrencilerin "dinleme becerileri" ile "matematiksel iletişim becerileri" arasında olumlu pozitif yönde ve yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu, "konuşma becerileri" ile "matematiksel iletişim becerileri" arasında olumlu pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar kelimeler: Türkçe, Okuma, Yazma, Dinleme, Konuşma, Matematik, Problem Çözme, Problem Kurma, Matematiksel Akıl Yürütme, Matematiksel İlişkilendirme, Matematiksel İletişimIn this study, the relationship between primary school fourth grade students' basic language skills and mathematics skills will be investigated. The main purpose of this research is: The aim of this study is to invetigate whether students' reading, writing, listening and speaking skilld have a significant effect on problem solving, problem posing, mathematical reasoning, mathematical association and mathematical communication skills, which are among mathematical skills. The method of the research is quantitative and the design is relational screening design. The sample of research consists of 51 fourth grade students studying at a public school in Şanlıurfa. "Reading Comprehension Achievement Test"(RCAT) developed by Batmaz(2017), "Test Indicating Different Problem Posing Situations" developed by Çarkcı (2016), "Problem Solving Achievement Test" (PSAT) developed by Akten (2019), as data collection tools, the "Listening Text" titled "Alien Child with Rope Legs" in the 4th grade Turkish textbook approved by the Ministry of National Education Board of Education and Discipline was used. In addition, in this study, in order to measure the listening skills of the students, the "Kid with Rope Legged Alien Text" was listened of the students and the questions prepared by Ören (2019) of the listening text were used. In order to measure the writing skill levels of the students, the students were asked to write a story based on the visual in the "Individual and Society" theme in the 4th grade Turkish textbook. Various cartoons were presented to the students in order to measure the speaking skill levels of the students. The cartoons were selected from the cartoons that won the achievement award. To measure the reasoning skills of the students, the "Mathematical Reasoning Achievement Test" (MRAT), which consists of the questions in the International "Tımss" exam, the "Mathematical Association Achievement Test" (MAAT) to measure the academic achievement of mathematical communication and the "Mathematical Association Achievement Test" (MAAT) to measure the mathematical communication skills. "Mathematical Communication Achievement Test" (MCAT) was used. The data of the research were analyzed with SPSS 16.0 statistical program. As a result of the research: As a result of the findings related to the first sub-goal, it was determined that there was a positive and highly significant relationship between students' "reading comprehension skills" and "problem solving skills" and "problem posing skills". As a result of the findings related to the second sub-goal, a positive and highly significant relationship was found between "students' "writing skills" and "problem solving skills" and "problem posing skills". As a result of the findings related to the third sub-objective it was determined that there was a positive, positive and moderate relationship between the students' "speking skills", "problem solving skills" and "problem posing skills". As a result of the findings related to the fourth sub-goal, it was determined that there was a positive and highly significant relationship between the students' " listening skills", "problem solving" and "problem posing skills". As a result of the findings related to the fifth sub-goal, there was a positive and highly signifacant relationship between "reading comprehension skills" and "mathematical reasoning skills". it was found that there was a positive and highly significant relationship between the students' "writing skills" and "mathematical reasoning skills". there is a positive and highly signifacant relationship between students' "listening skills" and "mathematical reasoning skills". there is a positive and moderately signifacant relationship between the "speaking skills" and "mathematical reasoning skills" of the students. As a result of the findings related to the sixth sub-purpose, there was a positive and highly signifacant relationship between "reading comprehension skills" and "mathematical association skills". there was a positive and highly signifacant relationship between the students' "writing skills" and their "mathematical association skills", there was a positive and highly signifacant relationship between the students' "listening skills" and their "mathematical association skills", there was a positive, positive correlation between the students' "speaking skills" and "mathematical association skills". As a result of the findings related to the seventh sub-objective, there was a positive and highly signifacant relationship between the students' "reading comprehension skills" and "mathematical communication skills", there was a positive and highly signifacant relationship between the students' "writing skills" and "mathematical communication skills", there was a positive and highly signifacant relationship between the students' "listening skills" and "mathematical communication skills", it was concluded that there was a positive and moderately significant relationship between students' "speaking skills" and "mathematical communication skills". Keywords: Turkish, Reading, Writing, Listening, Speaking, Mathematics, Problem Solving, Problem Posing, Mathematical Reasoning, Mathematical Communication, Mathematical Associationtrinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingTemel dil becerileri ile matematik becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesiExamining the relationship between basic language skills and mathematical skillsMaster Thesis1195694971