Yoldaş, Enes2019-05-242019-05-242018Yoldaş, E. (2018). İslamcı ı̇fadedekı̇ değı̇şı̇mı̇n Türk sı̇nemasındakı̇ ı̇z düşümü. Yayımlanmış Yüksek lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.https://hdl.handle.net/11616/11344Bu araştırma modern bir ideoloji olarak İslamcılığın Cumhuriyet tarihi boyunca geçirdiği dönüşümlere odaklanır. Araştırmacı bu hedefine İslamcı ifadenin Türk Sinemasındaki ideolojik temsilleri olarak nitelenebilecek filmlerdeki dönüşümün izlerini analiz ederek ulaşmayı amaçlamıştır. Hilafetin ilgası ve modern kanunların baskıcı araçlarla kalıcı hale getirilmeye çalışılması, İslamcılığın karşıt tanımını değiştirir. 20. yüzyılın ortalarında beliren Komünizm tehdidinin karşısına dinin konumlandırılmasıyla Bulaç'ın İkinci Nesil İslamcılık olarak nitelediği dönem başlar. İslam dünyasındaki İslamcılar artık Emperyalist Batılı güçler yerine kendi rejimleriyle karşı karşıyadırlar. Türkiye'de bu hareketin kamusal alanda kendini ifade edebilecek kadar güçlenmeye başladığı 1960'ların sonları aynı zamanda İslamcı filmlerin de temellerinin atıldığı yıllar olur. 1970'ten 2012 yılına kadar yapılmış, İslamcı izler taşıyan ideolojik arka planlı filmler incelendikten sonra İslamcı ifadede bir takım büyük değişiklikler gözlenmiştir. 1980'lerden sonra kamusal alandaki İslamcı ifadenin radikalleşmesi, ideolojik temsillerin de radikalleşmesini beraberinde getirmiş ve seküler tepkinin ardından gelen yenilgi, ideolojik temsilleri, yerleşik düzeni ihmali davranışlarıyla destekleyen toplumu eleştirmeye yöneltmiştir.This research focuses on the transformation of Islamism as a modern ideology, throughout the history of Republic of Turkey. Researcher has aimed to achieve this goal by analyzing the projections of transformation on movies, through which Islamism was conveyed by ideological representations. Abolition of Caliphate and establishment of a modern civil law through repressive means shifted the definition of antagonist in Islamist discourse. After the revival of religious means against the threat of communism by mid-twentieth century, generation of Islamists defined as second generation Islamism by Bulaç, was formed. Islamists throughout the Islamic world dealt with their own form of governments instead of focusing on imperialist Western powers. In Turkey this movement became potent enough to express opinions in public sphere by the end of sixties. This term also marks the beginning of Islamist cinema. After a thorough analysis of movies, which have ideological backgrounds with Islamist implications, made from 1970 to 2012, major transformations in Islamist discourse have been identified. Radicalization of discourse in public sphere after eighties resulted in radicalization of representation simultaneously and after the failure of political movement followed by secularist backlash, representations had changed into a critique of society which negatively sustains the status quo.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessSiyasal BilimlerPolitical Scienceİslamcı ı̇fadedekı̇ değı̇şı̇mı̇n Türk sı̇nemasındakı̇ ı̇z düşümüProjections of transformation of İslamist discourse on Turkish cinemaMaster Thesis1161