Tabakan, GülinAvcı, OrçunKaralı, YalçınAydemir, HasanŞen, MertKaya, Fatıh2024-08-042024-08-0420231300-97022149-3243https://doi.org/10.18069/firatsbed.1097781https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1154250https://hdl.handle.net/11616/88958Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin mobil okuryazarlıklarını ölçmeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Bu amaçla araştırma, nicel araştırma yöntemi desenlerinden tarama desenine göre tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim-öğretim yılında İnönü Üniversitesinde öğrenim gören lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemin belirlenmesinde basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi (AFA) aşamasında 536, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) için ise AFA’da alınan örneklemden farklı olarak 627 öğrenci olmak üzere toplam 1163 öğrenci örnekleme dahil edilmiştir. Araştırmada öncelikle araştırmanın amacına uygun olarak madde havuzu oluşturulmuş ve kapsam geçerliği için uzman görüşü alınmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliğini belirlemek için öncelikle AFA ve ardından DFA yapılmıştır. Yapılan AFA sonucunda ölçek 20 maddeden ve iki alt boyuttan oluşmuştur. DFA ile ölçeğin model uyum indeks değerlerini karşıladığı ve açımlayıcı faktör analizini doğruladığı görülmüştür. Ölçeğin alt boyutları “İleri düzey beceriler” ve “Temel beceriler” olarak adlandırılmıştır. Bu iki alt boyut toplam varyansın %51,18’ini açıklamaktadır. Ölçeğin Croanbach Alfa güvenirlik katsayılarının “ileri düzey beceriler” alt boyutunda .90, “temel beceriler” alt boyutunda .87 ve ölçek genelinde ise .92 olduğu görülmektedir. Sonuç olarak lisans öğrencilerinin mobil okuryazarlıklarını belirlemeye yönelik alan yazına katkı sağlayacak geçerli ve güvenilir bir ölçek elde edilmiştir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessYETİŞKİNLERE YÖNELİK MOBİL OKURYAZARLIK ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME; GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASIArticle294820321910.18069/firatsbed.10977811154250