İnal, Muhammet Emin2021-02-272021-02-272020İnal, Muhammet E. (2020). Okul zil seslerinin yapısal analizi ve tercih edilmelerine yönelik bir araştırma: Gaziantep örneği, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.https://hdl.handle.net/11616/19388"Okul Zil Seslerinin Yapısal Analizi ve Tercih Edilmelerine Yönelik Bir Araştırma: Gaziantep Örneği" adlı araştırmanın amacı Milli Eğitim Bakanlığına bağlı, ilköğretim ikinci kademe (ortaokul) ve ortaöğretim (lise) kademelerindeki okullarda zil sesi olarak çoğunlukla tercih edilen ezgilerin müziksel değişkenler açısından ne tür özellikler gösterdiği ve bu melodilerin okullarda kimler tarafından, hangi kıstaslara göre belirlendiğini öğrenerek çeşitli yorum ve değerlendirmelere ulaşabilmektir. Araştırma, Gaziantep ilinin; Şahinbey, Şehitkâmil, Nizip, Araban, Yavuzeli, Oğuzeli, Nurdağı ilçelerinde MEB'e bağlı ilköğretim ikinci kademe (ortaokul) ve ortaöğretim (lise)' de bulunan 50 okulun müzik öğretmeni veya idarecilerinden herhangi biri ile gerçekleştirilmiştir. "Okul Zil Seslerinin Yapısal Analizi ve Tercih Edilmelerine Yönelik Bir Araştırma: Gaziantep Örneği" isimli çalışma nicel araştırma yöntemlerinden olan tarama modeli kullanılarak hazırlanmıştır. Bu nedenle araştırmamızda veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Anket araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Anket maddeleri yaygın olarak kullanılan okul zil seslerini ve bunların seçimini etkileyen faktörleri belirlemeye yönelik olarak hazırlanmıştır. Çalışmanın esas yöntemi nicel olsa da, anket içerisindeki bir soru nitel yöntem dahilinde kullanılan kısa cevaplı açık uçlu soru şeklinde sorulmuştur. Bu açık uçlu sorunun yanıtları içerik analizi yöntemi ile yorumlanmıştır. Bu yönü ile çalışmanın karma yöntem olduğu düşünülmektedir. Ayrıca anketten elde edilen verilerden olan okul zil sesi melodileri Finale programı ile yazılmış ve daha sonra yapısal analizi hazırlanmıştır. Anketlerden elde edilen veriler analiz edilmiş, tablolaştırılmış ve yorumlanmıştır. Araştırma sonunda gerekli görülen öneri ve tavsiyeler, araştırmanın sonuç ve öneriler kısmına eklenmiştir. Araştırma grubunun anket maddelerine verdiği cevaplar incelenip yorumlandığında, okul zil sesi olarak kullanılan melodinin seçiminde ve kim tarafından seçildiği hususunda verilen kararların sıklıkla rastgele olduğu belirlenmiştir. Bu durumun temelinde okul zil sesleriyle ilgili kanun, yönetmelik yönerge gibi kapsamlı mevzuatların bulunmaması yatmaktadır. Okul zil sesleriyle ilgili, yalnızca 2008 yılında okullara gönderilen bir genelge (EK 1) bulunmaktadır. Bu genelgede de okul zil sesi melodisinin seçimi ya da belirlenme ölçütleri ile ilgili çok az ifade yer almıştır. Tüm bunları göz önüne aldığımızda okul zil sesleri için belirlenen melodilerin çoğunlukla okul idaresinin keyfiyet durumuna kaldığı gözlemlenmektedir. Anahtar Sözcükler: Okul Zil Sesi, Zil Sesi Yönetmeliği, Teneffüs, Eğitim, Müzik, Müzik Eğitimi.The aim of the study named "A Study on Structural Analysis and Preference of School Ringtones: The Case of Gaziantep" is to reach certain interpretation and evaluations by learning what kind of features of melodies that are mostly preferred as ringtones in schools in primary (middle school) and secondary education (high school) levels exhibit in terms of musical variables, and by whom, according to what criteria they are selected. The study was carried out with participation by teachers and school management from 50 primary (middle school) and secondary education(high school) schools affiliated to MEB (Ministry of Education) throughout Gaziantep province's districts such as Şahinbey, Şehitkâmil, Nizip, Araban, Yavuzeli, Oğuzeli and Nurdağı. The study named "A Study on Structural Analysis and Preference of School Ringtones: The Case of Gaziantep" has been prepared by using the scanning model which is one of the quantitative research methods. Therefore, in our study, questionnaire was used as a data collection tool. The survey was prepared by the researcher. The questionnaire items were prepared to determine the commonly used school ringtones and the factors affecting their selection. Although the main method of the study is quantitative, a question in the questionnaire was asked as an open-ended question with short answers used within the qualitative method. The answers to this open-ended question were interpreted by the content analysis method. With this aspect, it is thought that it will not be wrong to think of working within the mixed method. In addition, school ringtone melodies, which are among the data obtained from the questionnaire, were written with the "Finale" software and then structural analysis was prepared. The necessary suggestions and recommendations at the end of the research are added to the conclusion and suggestions part of the research. After the answers given by the research group to the questionnaire items were examined and interpreted, it has been determined that the decisions made for the selection of the melody used as school ringtone and by whom it was chosen were often random. The main reason for this situation is the absence of comprehensive legislation about school ringtones such as law and regulations. There is only a circular (ANNEX 1) on school ringtones that was sent to schools in 2008. In this circular, there were very few mentions of the choice of school ringtone or determination criteria. With all these findings are considered, it has been seen that the melodies determined for school ringtones are mostly chosen arbitrarily by school management. Key Words: School Ringtone, Ringtone Regulation, Break, Education, Music, Music Education.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessOkul zil seslerinin yapısal analizi ve tercih edilmelerine yönelik bir araştırma: Gaziantep örneğiA study on structural analysis and preference of school ri̇ngtones: The case of GaziantepMaster Thesis