Işık, Sevcan2019-01-232019-01-232018Işık, S. Possessıon: a romance as an example of hıstorıographıc metafıctıon. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 7, Sayı 2, (2018).http://dergipark.gov.tr/download/article-file/611732https://hdl.handle.net/11616/9443İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 7, Sayı 2, (2018), http://dergipark.gov.tr/inijossThis paper aims to analyze Antonia Susan Byatt’s novel Possession: A Romance as an example of a postmodernist historical novel or of a historiographic metafiction. Historiographic metafiction attempts to concentrate on historical personages and past events which are not mentioned in history for political or moral reasons. Thus, the omitted events in history are brought to the forefront, and plurality of history is produced as alternative to the history with the retelling of the stories of the past in historiographic metafictions, which is resulted in creating a multiplicity of histories. Possession: A Romance can be studied as a good example of historiographic metafiction as it has different voices and, thus, plurality of history through questioning the line between fiction and history. It also defies the monology and problematizes the objectivity of historical representations of two Victorian poets whose histories are silenced as they are found to be incompatible with the official history for moral reasons. Therefore, in contrast to the monology, the novel creates multivocality allowing different voices to be heard through subverting the historical documents and events it refers to. Thus, historiographic metafiction becomes a liberating force as it allows other histories to be told. Lastly, the novel employs other metafictional elements such as making use of non-linear narrative and emphasizing self-reflexivity through creating an untraditional third person omniscient narrator with a parodic intention. Keywords: Antonia Susan Byatt, Possession: A Romance, historiographic metafiction, multivocality, history and fiction.Bu çalışmanın amacı Antonia Susan Byatt’ın Possession: A Romance adlı romanını tarihsel bir üstkurmaca veya postmodernist bir tarih romanı örneği olarak analiz etmektir. Tarihsel üstkurmaca siyasi veya âhlaki nedenlerden dolayı tarih yazımında bahsi edilmeyen tarihi şahsiyetler ve olaylar üzerinde yoğunlaşır. Bu sayede tarihte göz ardı edilen olaylar ön plana çıkarılmış olur ve tarihsel üstkurmacada tekrar anlatılan tarihi olaylar yoluyla çoğaltılan tarih yazımı ile tarih yazımına alternatif bir tarih çoğulluğu üretilmiş olur. Içinde barındırdığı değişik seslerden dolayı tarihsel üstkurmaca araştırması için güzel bir örnek teşkil eden Possession: A Romance, kurgu ile tarih yazımı arasındaki sınırı sorguladığı için tarihin çoğulluğuna da güzel bir örnektir. Bu roman tekilleşmeye karşı çıkarak, ahlaki nedenlerden dolayı resmi tarih yazımına uyum sağlamadıkları için kendilerine söz hakkı tanınmayan, Viktorya döneminin iki şairinin tarih yazımında temsil edilişlerindeki nesnelliği hususunu tartışmaya açar. Bu yüzden tek sesliliğin aksine, tarihsel belgeler ve bu belgelerde bahsedilen olaylar ters yüz edilerek ve farklı seslerin duyulmasına imkan verilerek bu romanda çok seslilik meydana gelir. Böylece tarihsel üstkurmaca diğer tarih yazımlarının da anlatılmasına fırsat vererek özgürleştirici bir güç haline gelir. Son olarak, bu romanda doğrusal olmayan öyküleme ve parodi niyetiyle, olağan dışı bir tanrısal üçüncü kişi anlatıcısıyla insanın kendisi hakkındaki tefekkürünü vurgulama gibi diğer üstkurmaca özelliklerini de görmek mümkündür. Anahtar Kelimeler: Antonia Susan Byatt, Possession: A Romance, tarihsel üstkurmaca, çok seslilik, tarih ve kurgu.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessAntonia Susan ByattPossessionA RomanceHistoriographic metafictionPossessıon: a romance as an example of hıstorıographıc metafıctıonPossessıon: a romance: bır tarıhsel üstkurmaca romanıArticle0000