Çevik, Naile2016-11-082016-11-082016Çevik, N. (2016). Sanat felsefesinde kültürel bir metafor olarak kadın imgesinin çağdaş seramik sanatına yansımaları. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi. Cilt:6, Sayı:13, 333-342 ss.https://hdl.handle.net/11616/5005İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi. (2016). Cilt:6, Sayı:13, 333-342 ss.İnsanın öz varlığını ortaya koyduğu ilk çağlardan günümüze kültür kavramı insan ve onun doğasıyla ilişkilendirilir. Eski çağlardan günümüze kadar kesintisiz bir süreçle devam eden kültür kavramı zaman içerisinde uğradığı anlam zenginliği ve değişimler sayesinde çeşitliliğini sürdürmektedir/sürdürecektir. İnsanın kültürel anlamda uygarlığa yapmış olduğu en eski ve en kalıcı katkılardan biri seramik üretimi olarak kabul edilmektedir. Seramiğin gelişimi, onu şekillendiren toplumların kültürel katmanlarıyla paralellik taşımaktadır. Seramik üretiminin var olduğu antik dönemlerde insanların günlük ihtiyaçlarının karşılanmasından, inanç ve ölüm geleneklerini yansıtan figüratif anlatımlar arkeolojik belge olarak bulunmuştur. İnsanın ve özellikle bolluk ve bereket kavramlarıyla kadının imgesel kullanımı seramiğin ilk keşfedildiği antik dönemlerden günümüze kadar gelmiştir. Çağdaş sanatta alan ayırt edilmeksizin görsel, plastik ve işitsel sanatların her alanında kadın figürü imge olarak açık ve gizil anlamlarının yanı sıra form/biçim olarak çokça işlenmiştir. Doğadaki en güzel formlardan biri olan kadın bedeni yüzyıllar boyu çeşitli sanatçılar, ressamlar ve heykeltıraşlar tarafından yorumlanmıştır. Teknolojideki gelişimlerle birlikte gelişen/değişen sosyal-toplumsal yapı içerisinde kadın imgesi sanat da yerini almıştır. Dolayısıyla figüratif anlatımda da sıkça kullanılan kadın bedeni, çok yönlü düşünme ve görmeyi yapısında barındıran seramik sanatı içinde sonsuz bir kaynaktır.From the early ages when human started to present its self existence up to today, the culture concept is associated with human and its nature. One of the oldest and most permanent contribution of humankind to civiliation in cultural sense is considered as the ceramic production. Deelopment of ceramic show parallelism with the cultural layers of societies that shapes it. In ancient times when ceramic production was present, figurative expressions reflecting the belief and death traditions of people were found as archeological document from people's meeting of their daily needs. Fictitious use of human, particularly of woman with the concepts of abundance and plentifulness, has survived from the ancient times ceramic was first discovered until today. Without distinguishing any field in contemporary art, the woman figure was processed as form/shape besides its clear and hidden meanings as image in every field of plastic and auditory arts. The woman body, which is one of the most beautiful forms in nature, has been interpreted by arious arts, painters and sculptures for centuries. With the developments in technology, the woman figure took its place in arts within the developing/changing social structure. Thus, the woman figure which is often used also in figurative expression, is an eternal resource in the ceramic art which features versatile thinking and seeing in itself.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessPişmiş kilAntik dönem seramiklerÇağdaş dönem seramiklerSeramik figürlerAna TanrıçalarSeramikKültürBaked clayAncient period ceramicsContemporary period ceramicsCeramic figuresMother GoddessesCeramicCultureSanat felsefesinde kültürel bir metafor olarak kadın imgesinin çağdaş seramik sanatına yansımalarıReflectıons of woman ımage to contemporary ceramıc art as a metaphor ın phılosophy of artArticle613333342