Çalışmak, ekonomik kazanç sağlamanın yanı sıra bireyin hayatını anlamlandırmasını ve yaşam doyumunu
artırmasını sağlamaktadır. Bir işe sahip olamama birçok psikolojik sorunu beraberinde getirmektedir. İşsiz kalma
süresinin uzaması ile birlikte psikolojik sorunlar artmakta ve bireylerin kendilerine olan güvenleri azalmaktadır.
Yaşanan ekonomik sıkıntıların yanı sıra aile ya da yakın bireylerden alınacak desteğin azalması ile bireyin yaşadığı
olumsuz duygular daha da artabilmektedir. Bu çalışmada özel bir eğitim kurumunda Kamu Personeli Seçme
Sınavı’na (KPSS) hazırlanan öğretmen adaylarının umutsuzluk ve sosyal destek düzeyleri bazı değişkenler açısından
ele alınmıştır. Araştırmada, katılımcıların umutsuzluk düzeylerini belirlemek amacıyla Beck Umutsuzluk Ölçeği
(BUÖ) ve sosyal destek düzeylerini belirleyebilmek amacıyla da Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği
(ÇBASDÖ) kullanılmıştır. Araştırma örneklemini, öğretmen adaylarını KPSS’ye hazırlayan özel bir dershanede
eğitim almakta olan 156 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verileri Kruskal Wallis-H ve Mann Whitney U
testleri ile analiz edilmiştir. BUÖ toplam puanı ve alt ölçekleri ile ÇBASDÖ toplam puanı ve alt ölçekleri arasında
anlamlı ilişki bulunmaktadır. Katılımcıların cinsiyet ve medeni durum değişkenlerine göre sosyal destek düzeyleri
arasında anlamlı farklılık elde edilmiştir. Öğretmen adaylarının yaşları arttıkça umutsuzluk düzeyleri artmaktadır.
Sınava giriş sayısı arttıkça umutsuzluk ve sosyal destek düzeyleri farklılık göstermektedir. Elde edilen bu bulgular
doğrultusunda var olan durum ve sorunlara yönelik psikolojik danışma ile farklı bakış açıları kazandırılması
sağlanabilir.
In addition to providing economic benefits, working provides to increase the life satisfaction and added the meaning
of life. Inability to have a job brings many psychological problems. Individuals who are unable to obtain the
necessary financial means in order to satisfy their basic needs lose their self-confidence and self-esteem. In
addition to the economic problems, negative emotions experienced by the individual may be higher as a result of
peer or family support reduction. In this study, social support and hopelessness levels of teacher candidates
preparing for the Public Personnel Selection Examination (PPSE) were examined in terms of some variables. To
determine the levels of hopelessness Beck Hopelessness Scale (BHS) and to determine the levels of social
support Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS) were used for the research. 156 teacher
candidates training in a private teaching institution are the study group of the research. Kruskal-Wallis H test was
used for independent groups and Mann-Whitney U test was used for comparison of means between two groups. It
has been concluded that there is significant correlation between the subscales of BHS (feelings about the future,