Bu çalışmanın amacı, farklı branşlarda eğitim alan öğretmen adaylarının, özel gereksinimli bireylere
yönelik tutumlarının, cinsiyet ve öğretmenlik eğitimi alınan bölüm değişkenleri açısından incelenmesidir.
Araştırmada veri toplama aracı olarak, “Yetersizlikten Etkilenmiş Kişilere Yönelik Tutum Ölçeği – O Formu”
kullanılmıştır. Verilerin analizi için, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve bağımsız gruplarda t-testleri
kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre özel gereksinimli bireylere yönelik tutumun erkek öğretmen adayları lehine
anlamlı şekilde kadın öğretmen adaylarından farklılaştığı görülmüştür (p<0.05). ANOVA test sonuçları da benzer
şekilde farklı öğretmenlik eğitimi programlarında öğrenim gören öğretmen adaylarının özel gereksinimli kişilere
yönelik tutumları arasında anlamlı farklılıklar olduğunu ortaya koymuştur (p<0.05). Tanımlayıcı istatistik verileri
Beden Eğitimi ve Resim-İş öğretmenlik programında öğrenim gören öğretmen adaylarının, özel gereksinimli
bireylere yönelik tutumlarının normal gelişim gösteren bireylere yönelik tutumlarıyla oldukça benzer olduğunu
göstermiştir. Sonuçlar, özel gereksinimli bireyleri tanımaya yönelik daha fazla ders içeren bölümlerdeki
öğrencilerin bu bireylere yönelik tutumlarının normal gelişim gösteren bireylerden farklılaştığını göstermektedir.
Öğretmen eğitim programlarının içeriğine özel gereksinimli bireylere yönelik kuramsal ve uygulamalı derslerin
eklenmesi ve etkili şekilde uygulanması, olumlu tutum gelişimini desteklerken, özel gereksinimli bireylerin özel
gereksinime ihtiyacı olmayan bireylerden farklılıklarının da anlaşılmasının önünü açarak, öğretmenlik uygulama
sürecinin kalitesini arttırabilir.
Anahtar kelimeler: Tutum, Öğretmen adayı, Özel gereksinimli bireyler
ABSTRACT
The purpose of this study is to examine the attitudes of the prospective teachers towards disabled people in terms
of their department and gender. “The Attitude Toward Disables Persons Scale” was used as data collection tool in
the research. One-way analysis of variance (ANOVA) and independent samples t-test analysis were used to
analyze the data. The results of the t-test revealed that the attitudes towards the special needs individuals of
prospective male teachers was significantly different than prospective female teachers (p<0.05). ANOVA test
results also revealed that there is a difference between the attitudes of the teacher candidates who were in different
teaching programs (p<0.05). Descriptive statistics showed that the attitudes towards special needs individuals were
similar to individuals without special needs among the teacher candidates who were educated in the Physical
Education and Art Teacher Program. Prospective teachers, in the departments that have more courses to identify
specific needs individuals, reported that disabled individuals were considerably different compared to normal
individuals. The addition and effective application of theoretical and applied lessons in various teacher education
departments may increase the quality of the teaching practice through the development of positive attitudes and
understand the differences of the disabilities from the individuals who don’t need special needs.
Key words: Attitude, Preservice teacher, Special needs individuals