Purpose: The aim of this research is, to reveal how many conceptions of a
principal can be related to the basis of power (source), to show the effect of
different ways of conception on teachers’ professional attitudes and to
examine conceptions in the context of the relevant field.
Design & Methodology: In this study, a phenomenographic design was used
within the scope of qualitative research methodology. The research covers
14 teachers in the province of Malatya during the 2018-2019 education
period (The study group was selected by maximum sampling approach). The
acquisition of the research data was conducted through face-to-face
interviews.
Findings: As a result of the phenomenological analysis of interviews, it was
seen that the power basis of the principals was perceived in eight different
ways; impersonal coercive power, personal coercive power, legitimate
position power, personal reward power, impersonal reward power, direct
informational (persuasive) power, negative expert power and legitimate
power of reciprocity.
Implications & Suggestions: As a result of the research findings, it was
concluded that the attitude towards the profession was affected by the
power bases used. This research can provide benefits to principals in
developing a healthy perspective on effective power foundations in school
management with the findings of how teachers perceive the foundations of
power in school management process.
Amaç: Bu fenomenografik araştırmanın amacı, kamuya ait okullarda görev
yapmakta olan öğretmenlerin ifadelerinden yola çıkarak, bir okul müdürünün
güç temeline (kaynağına) ilişkin kaç farklı algılama olabileceğini, bu algılama
yollarının öğretmenlerin mesleğe yönelik tutumlarına etkileriyle birlikte
ortaya koymak ve ortaya konulan algılamaları ilgili alan yazın çerçevesinde
incelemektir.
Yöntem: Bu araştırmada, nitel araştırma metodolojisi kapsamında
fenomenografi deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-
2019 eğitim öğretim yılında Malatya ilinde görev yapan 14 öğretmen
oluşturmaktadır. Çalışma grubunun oluşturulmasında maksimum çeşitlilik
örneklemesi yaklaşımı esas alınmıştır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış
görüşme yöntemiyle elde edilmiştir.
Bulgular: 14 öğretmenle yapılan yüz yüze görüşmelerin fenomenografik
analizi sonucunda, bir okul müdürünün güç temelinin sekiz farklı şekilde
algılanabildiği görülmüştür. Bu güç temelleri en fazla algılanandan başlanarak
sırasıyla kişisel olmayan zorlayıcı güç, kişisel zorlayıcı güç, pozisyona dayalı
meşru güç, kişisel ödül gücü, kişisel olmayan ödül gücü, doğrudan bilgi (ikna)
gücü, negatif uzmanlık gücü ve yapılan iyiliğe dayalı meşru güçtür.
Sonuçlar ve Öneriler: Araştırma bulguları neticesinde mesleğe yönelik
tutumun kullanılan güç temelinden etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu
araştırma, okul yönetimi sürecinde esas alınan güç temellerinin öğretmenler
tarafından nasıl algılandığını ortaya koyan bulgularıyla müdürlere okul
yönetiminde etkili güç temellerine ilişkin sağlıklı bir perspektif geliştirmeleri
bakımından fayda sağlayabilir.