Purpose: The aim of this study, it has been investigated whether there is
significant difference between the knowledge level of science teachers on
biotechnology/genetic engineering applications their gender, their field of
graduation, duration of experience and taking biotechnology courses.
Design & Methodology: The research method was descriptive and crosssectional. The sample of research were 58 science teachers in Malatya. Data
collection instruments were researcher made valid and reliable questionnaire
which was used to assess demographic information, knowledge level of
science teachers.
Findings: According to the analysis, there is no significant difference between
the knowledge level on biotechnology/genetic engineeering and the gender,
the their field of graduation, duration of experience and taking biotechnology
courses was found. But, more than half of the science teachers participating
in this study did not correctly answer 8 questions of the knowledge test. These
questions that were answered incorrectly were mostly related to genetic
engineering, genetic modified organisms, cloning and human genome project.
Implications & Suggestions: The results show that science teachers do not
follow current developments and this problem needs to be solved. This
problem can be solved by providing in-service training by field specialists.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmenlerinin, biyoteknoloji ve genetik
mühendisliği konusundaki bilgi düzeylerini belirlemek ve bu konudaki bilgi
düzeylerini cinsiyetleri, mezun oldukları fakülte türü, mesleki kıdemleri ve
biyoteknoloji dersi alma durumları açısından karşılaştırmaktır.
Yöntem: Nicel metodoloji kapsamında betimsel olarak tasarlanan araştırmanın
çalışma grubunu Malatya il merkezinde görev yapmakta olan 58 fen bilgisi
öğretmeni oluşturmaktadır. Öğretmenlerin, bilgi düzeylerini ölçmek için,
araştırmacılar tarafından güvenirlik ve kapsam geçerliliği analizi yapılmış bilgi
testi ve bazı demografik özellikleri belirlemeye yönelik kişisel bilgiler anketi
kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmanın sonuçlarına göre; fen bilgisi öğretmenlerinin
biyoteknoloji/genetik mühendisliği konusundaki bilgi düzeyleri ile
öğretmenlerin cinsiyetleri, mezun oldukları fakülte, mesleki deneyimleri ve
biyoteknoloji dersi alma durumları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.
Ancak, öğretmenlerin yarısından fazlası bilgi testinde bulunan genetik
mühendisliği, genetiği değiştirilmiş organizmalar, klonlama ve insan genom
projesi konularına ilişkin 8 soruyu doğru cevaplayamamıştır.
Sonuçlar ve Öneriler: Çalışmanın sonuçlarına göre, fen bilgisi öğretmenlerinin
biyoteknoloji alanındaki güncel gelişmeleri takip etmedikleri görülmüştür ve bu
problemi çözmek için alan uzmanları tarafından bir hizmet-içi eğitime tabi
tutulmaları önerilebilir.