Purpose: All the behaviors necessary for the teacher to be qualified and able
to fulfill his responsibilities are directly related to the training he / she will
receive during pre-service. Pre-service training includes theoretical
knowledge and skills as well as practical work carried out in schools. This
study aims to investigate the problems of preschool teacher candidates
facing in teaching practice.
Design & Methodology: Relational survey model was used in the research.
The sample of the study consists of 4th grade students that take Teaching
Practice course at Inonu University, Faculty of Education, Preschool Teaching
Programme. The data was collected through the questionnaire developed by
the researchers. The questionnaire was implemented on 99 preservice
teacher. The data analysis were done by using frequencies, percentage,
mean and chi square via statistical package programme.
Implications & Suggestions: It is concluded that teachers partially, face the
lack of material, paying all the expences for the materials, crowded
classrooms, not being able to implement the theoretical knowledge they
had at university; students’ not following the teachers’ instructions, being in
different levels, being unwilling towards the activities and being unwilling to
take part in the activities. Based on these results, some suggestions have
been made.
Amaç: Öğretmenin nitelikli olması ve sorumluluklarını yerine getirebilmesi
için gerekli bütün davranışları üst düzeyde kazanmaları, hizmet öncesinde
alacakları eğitimle doğrudan ilişkilidir. Hizmet öncesi eğitim, teorik bilgi ve
beceriler yanında okullarda yürütülecek uygulama çalışmalarını da
içermektedir. Bu araştırma okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik
uygulamasında karşılaştıkları sorunları belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu
2016-2017 öğretim yılında İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin okul öncesi
öğretmenliği programındaki Öğretmenlik Uygulaması dersini alan 4. sınıf
öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, araştırmacılar tarafından
geliştirilen anket aracılığıyla toplanmıştır. Anket 99 öğretmen adayına
uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizi, istatistik paket programından
yararlanılarak frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve ki-kare kullanılarak
yapılmıştır.
Sonuçlar ve Öneriler: Araştırmada öğretmen adaylarının sınıftaki uygulama
sürecinde materyal eksikliği, materyal hazırlamak için gerekli malzemeleri
kendi bütçelerinden karşılamaları, sınıfın kalabalık olması, üniversitede
aldıkları teorik bilgileri tamamen uygulayamamaları, etkinliklerde çocukların
söz dinlememeleri, aynı seviyede olmamaları, etkinliklere karşı isteksiz
olmaları ve etkinliğe katılmak istememeleri gibi sorunlarla kısmen
karşılaştıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlara dayalı olarak, bazı
önerilerde bulunulmuştur.