Amaç: Bu araştırmada ilkokul düzeyinde İngilizce derslerini yürüten
öğretmenlerin erken yaşta yabancı dil öğretimine ilişkin yeterlilik
düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışma nicel ilişkisel araştırma desenine göre yürütülmüştür.
Araştırmanın katılımcılarını Kütahya merkez ilçesindeki 62 devlet ve 8 özel
okulda görev yapan toplam 80 İngilizce öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler
“Erken Yaşta Yabancı Dil Öğretimi Başarı Testi” ve “Çocuklara Yabancı Dil
Öğretimi Özyeterlilik Algısı Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin erken yaşta yabancı dil
öğretimine ilişkin kuramsal bilgilerinin orta düzeyin üzerinde (x=̄ 61.76/100)
ve özyeterlilik algılarının ise yüksek (x=̄ 83.73/95) düzeyde olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. İngilizce öğretmenlerinin erken yaşta İngilizce öğretimine ilişkin
kuramsal bilgi düzeylerinin; cinsiyetlerine, mezun oldukları fakülte türüne
ve erken yaşta yabancı dil öğretimine ilişkin bir eğitim alma durumlarına
göre benzer olduğu; ancak mesleki kıdemleri açısından 6-10 yıl arası mesleki
kıdeme sahip İngilizce öğretmenlerinin kuramsal bilgi düzeylerinin diğer
mesleki kıdemlere sahip öğretmenlere göre daha yüksek olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Öğretmenlerinin erken yaşta İngilizce öğretimine yönelik
özyeterlilik algılarının cinsiyetlerine, mesleki kıdemlerine ve mezun
oldukları fakülte türüne göre benzer olduğu, diğer taraftan erken yaşta
yabancı dil öğretimine ilişkin bir eğitim alanların özyeterlilik algılarının
almayanlara göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Araştırmada ayrıca İngilizce öğretmenlerinin erken yaşta
İngilizce öğretimine ilişkin kuramsal bilgi düzeylerinin, erken yaşta yabancı
dil öğretimine yönelik özyeterlilik algılarının istatistiksel açıdan anlamlı bir
yordayıcısı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Purpose: In this study, it was aimed to examine the English teachers’ levels
of proficiency to teach English to young learners.
Design & Methodology: This study was conducted according to the
quantitative associational research design. The population consisted of 80
English teachers from 62 state and 8 private schools located in Kütahya
province. The data were collected using “Achievement Test on Early
Foreign Language Teaching” and “Perceived Self-Efficacy Scale for Foreign
Language Teaching to Young Learners”.
Findings: As a result of the analyses, it was found that teachers' theoretical
knowledge was above moderate level (x=̄ 61.76/100) and their sense of
self-efficacy was high (x=̄ 83.73/95). Teachers’ levels of theoretical
knowledge were found similar regardless of their gender, type of faculty
they graduated and whether they had a training about early foreign
language teaching; however, English teachers with a seniority of 6-10 years
were more successful in the test than their peers with less and more
seniority. Also English teachers' levels of perceived self-efficacy were found
similar regardless of their gender, type of faculty and seniority, whereas
those who had former training about early foreign language teaching were
found to have higher self-efficacy. Also, it was found that English teachers’
level of theoretical knowledge was not a statistically significant predictor of
their senses of self-efficacy in teaching young learners English.
Implications & Suggestions: Based on the research findings, it is
recommended that the graduate and international certificate training
programs planned for foreign language teachers within the scope of 2023
educational vision should be designed so as to meet the needs of teachers
teaching foreign languages to young learners.