DSpace@İnönü

GELİŞİMSEL SORUN ALANLARI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Kaya, Mehmet Siyabend
dc.contributor.author Yıldırım, Taşkın
dc.contributor.author Atlı, Abdullah
dc.date.accessioned 2020-11-18T08:48:26Z
dc.date.available 2020-11-18T08:48:26Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation KAYA M. S,YILDIRIM T,ATLİ A (2018). GELİŞİMSEL SORUN ALANLARI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(45), 48 - 73. Doi: 10.21764/maeuefd.300080 en_US
dc.identifier.uri https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpJNU1UZzVPUT09/gelisimsel-sorun-alanlari-olcegi-gecerlik-ve-guvenirlik-calismasi
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/18827
dc.description.abstract Öz:İki aşamalı olarak yürütülen bu çalışmanın ilk aşamasında, lise öğrencilerinin yaşadıkları gelişimsel sorunları belirleyebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmek amaçlanmıştır; ikinci aşamasında ise geliştirilen Gelişimsel Sorun Alanları Ölçeği kullanılarak, lise öğrencilerinin yaşadıkları gelişimsel sorunlar bazı demografik değişkenler açısından incelenmiştir. Çalışmaya 1136 lise öğrencisi dâhil edilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliliğinin saptanmasında açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri kullanılmıştır. AFA sonrasında 27 madde ve 7 alt boyut oluşmuştur. Ölçeğin açıkladığı toplam varyans oranı %70.4 ve toplam öz değeri %19’dur. Ölçekteki maddelerin faktör yükleri .57 ile .88 arasında değişim göstermektedir. DFA sonrası elde edilen yapının ıı/sd oranı, CFI, GFI, RMR / SRMR, RMSEA uyum indeksleri değerlendirildikten sonra değerlerin model uyumu için yeterli seviyede oldukları saptanmıştır. Ölçeğin alt boyutlarının güvenirlik katsayılarını belirlemek için hesaplanan Cronbach Alpha katsayıları .70 ile .86 arasında değişim göstermektedir. Sonuç olarak, Gelişimsel Sorun Alanları Ölçeği’nin lise öğrencilerinin yaşadıkları gelişimsel sorunların saptanmasında kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ortaya konmuş ve ilk aşama tamamlanmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında ise lise öğrencilerinin yaşadıkları; öfke dışavurumu, sınav kaygısı ve akademik başarısızlık sorunlarının ilk sıralarda yer aldığı ve kadınların, gelişimsel sorunları erkeklere oranla daha fazla yaşadığı sonucuna ulaşılmıştır. en_US
dc.description.abstract Abstract:This study was conducted as two sessions. In the first session the aim was to develop a reliable and valid measurement scale that determines high school students’ experienced developmental problems. In the second session, using Developmental Problem Areas Scale (DPAS), it was aimed to investigate the developmental problems that high school students experience in terms of some demographic varibles. 1136 high school students were included in the study. Exploratory and confirmatory factor analysis were used in order to determine the scale’s construct validity. After the Exploratory factor analysis, 27 items and 7 subdimensions generated. Total variance rate and total eigenvalue that the scale explains are %70.4 and %19 respectively. Factor loadings of items in the scale vary between .57 and .88. Construction’s ıı/sd rate that was obtained using factor analysis was determined to be sufficient for modal conformity, after evaluating CFI, GFI, RMR/SRMR, RMSEA fit indeces. Cronbach’s Alpha coefficients that were used to determine scale’s subdimensions’ reliability, coefficients vary between .70 and .86. As a result, DPAS was assessed to be a valid and reliable measurement scale to determine high school students’ developmental problems. Therefore the first session was completed. In the second session, anger expression, test anxiety and academic unsuccess problems were found to be in the first place, and women experienced developmental problems more than men (Extended English abstract is at the end of the this document). en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title GELİŞİMSEL SORUN ALANLARI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI en_US
dc.title.alternative DEVELOPMENTAL PROBLEM AREAS SCALE: STUDY OF VALIDITY AND RELIABILITY en_US
dc.type article en_US
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi en_US


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster